måndag 19 maj 2008

Panik! Panik! Panik!

Hej, det var ett tag sen sist. Beror på något så trivialt som en hårddiskkrasch, men nu är det löst och full fart igen.

Min kompis från landet ringde idag igen, något upprörd. Det verkar som om Försäkringskassans ledning börjar få panik. I elfte timmen, till och med senare än fem i tolv har man insett att det är regelförändringar på gång, stora förändringar. En del kallar de nya reglerna för sjukskrivning och försämrade möjligheter att erhålla sjukersättning för en stor reform. Jag skulle väl ur ett medborgarperspektiv snarare kalla det för en stor katastrof. Som många känner till (eller gör dom inte det?) kommer det inte att bli några nybeviljanden av tidsbegränsade sjukersättningar efter 1 juli 2008. Så är det i alla fall tänkt, även om beslutet ännu inte är taget. Med stramare bedömningsregler lär det väl inte bli så många varaktiga sjukersättningar heller. Alliansens heliga ko, arbetslinjen, skall drivas igenom till varje pris, även om man skall gå över lik.

Nu har Försäkringskassans ledning drabbats av något slags rättvisepatos som tar sig lite lustiga uttryck. Så har man t ex sagt att det skall beviljas så många tidsbegränsade sjukersättningar som möjligt innan halvårsskiftet. Detta för att pågående ersättningsärenden inte skall hamna i ett sämre läge än innan. Detta är ingen nyhet , det har Försäkringkassans ledning vetat om ända sedan före årsskiftet. Det intressanta är hur kassan hanterar denna situation.

I en skrivelse, ställd till samtliga enhetschefer i landet uppmanar nu kassans ledning samtliga enheter till att prestera stordåd. Nu har också ledningskollektivet under Curtan lärt sig att "vi måste hålla ihop". I princip varenda handläggare skall, hör och häpna, fullgöra minst 5 timmars övertid innan midsommar. Var pengarna till dessa övertidstimmar kommer ifrån är det ingen som vet. Tidigare har mantrat som trummats ut varit att det inte finns ett enda korvöre till sådana extravaganser. Vän av ordning undrar nu: Innebär det här att pengarna inte räcker hela året?

Min kompis från landet säger: Först skall man arbeta 5 timmars övertid, 5 timmar som i praktiken inte leder till ett fullständigt ärende från någon handläggare vad gäller sjukersättning. Sen skall man kanske också, som tack för den prestation man utfört, sitta med ett varselbrev i handen framåt jul?????

Jag förstår verkligen hennes indignation. Faktum är att jag delar den fullt ut. Sedan Försäkringskassan gick in den nya kostymen funger ingenting. Långsiktig planering är en term som inte finns. Försäkringskassan har haft hela våren på sig att planera produktion och plocka ut eventuellt behov av övertid. Nu har polletten helt plötsligt trillat ner, och i vanlig ordning skall de sista krafterna sugas ur kassans anställda. Ingen kan väl på fullt allvar tro att det skulle räcka med några sketna 5 timmars övertid för att få kontroll på läget. Det är ju som en flugskit i världsalltet. Men det är ju långt kvar till midsommar.

Det handlar väl snart inte ens om SEMESTER. Fler och fler tvingas använda sina surt förvärvade ledighetsveckor till ren rehabilitering. Men då borde man ju ha rätt till sjukpenning istället, eller hur?
Attraktiv arbetsplats? Jo, pyttsan!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fram för kortsiktig planering och ärendeomfördelning 1 gång per vecka. Skämt åsido, när jag talar med kollegor runt om i Sverige så finns samma strul överallt inom kassavärlden. Handläggare tillbringar flera timmar dagligen med att leta akter. Handläggare får nya roller inom sitt "ärendeslag" som de inte fått utbildning till "jag hade ingen aaaaning om att man skulle göra ditt eller datt. Handläggare omfördelar ärenden 1 gång varannan vecka. Det verkar vara rena kaoset på Försäkringskassan Sverige. Vad kan det bero på? Kan det vara så att man från ledningens sida inte lever i verkligheten? eller har ledningen alltför bråttom att ilandsätta sina ideer? Det blir mycket frågetecken, det största frågetecknet är om Försäkringskassans ledning har den kompetens som krävs för ett sådant stort projekt de startat.
Jag såg på FIA att ledningen för NFC, LFC och kundtjänst bildat en pakt för att samarbete ska ske mellan respektive avdelning? Kommer man underfund med det nu? Det är klart som fan man måste samarbeta för att nå uppsatta, orimliga mål. Befolkningen d v s DF ringer ju sitt lokalkontor om han undrar över sitt ärende, som troligen cirkulerar i cyberrymden, eller befinner sig på något NFC, eller är det kundtjänst som har ärendet eller....... Nähej nu tar vi helg och skiter i kassan för några dagar.

Anonym sa...

2008 - underbart att det finns någon som vågar tycka till

Sivan sa...

Jag tycker detta är hur bra som helst.

Det är bra att man nu har ett forum där man kan säga vad man vill.

Tack för att du gör detta.

Anonym sa...

Skrattade så jag grät när jag läste din blogg! den är så läskigt träffsäker, huvudet på spiken osv...ja en sak är säker FK har ju lyckats ENSA den katastrofala arbetssituationen i alla fall...Lika sjukt vilken kassa man än befinner sig på i detta avlånga land! ska man skratta eller gråta? Ja, det är lika bra att göra både och.

Svea sa...

Jag känner så väl igen det du skriver. Från att ha varit en bra och trevlig arbetsplats har försäkringskassan blivit rena kaoset. Alla stressar och ingen vågar säga något. Kunderna som vi är till för kommer knappt fram i telefon (jättelånga köer eller överbelastat i telefonkundtjänst), brevlådorna är nedplockade och öppettiderna är minimala. Idag möttes den som ringde av beskedet: vi har tekniska problem, om ditt ärende inte är akut, ring igen i morgon. Vad är enkelt, snabbt och rätt i vår nya omorganisationsröra?

Anonym sa...

Tack för en intelligent och välskriven blogg om en stor och viktig arbetsplats.
Vart är vår demokrati på väg när du måste skappa en blogg anonymt för att få säga din åsikt och vi som läser den anonymt applåderar?

Anonym sa...

Regeringens "nya" sjukförsäkring ska ju bli mer förutsägbar? Det låter ju bra. Här kommer en spådom!
Stackars människor som är sjukskrivna efter sista juni. De flesta av dem kommer troligen få ett helvete att förklara sig varför de är sjuka! Andra kommer så småningom att hamna hos någon stackars socialhandläggare som fått häcken full med sjuka människor som inte har rätt till sjukpenning längre och inte platsar på arbetsmarknaden, fast FK bedömt dem kunna stå till den "normala arbetsmarknadens förfogande". Ytterligare andra kommer att hamna hos samma socialhandläggare för att de blir utförsäkrade. Ett ex. Du kommer bara få vara sjuk i ca 30 månader fr o m 1 juli (egentligen bara 364 dagar, sen måste du ansöka om förlängning av sjukpenning, och det vete f-n om du får nåt). Vad händer om jag varit rejält sjuk i cirka 30 månader och är på väg tillbaka till arbetslivet och råkar bli sjuk igen? Ja du hamnar hos den där stackars socialhandläggaren som redan har häcken full, eller kanske inte förresten (han/hon kanske är sjukskriven för utmattning)! Det är väl en väl fungerande sjukförsäkring!
Alltså jag är inte kristen, men jag hoppas vid Gud att regeringens förslag om ny sjukförsäkring bordläggs och att man tänkter till lite innan beslut tas.
Du där ute i FK-världen, ta det lugnt, ta ett papper i taget. Det är ingen, och då menar jag ingen, som tackar dig för att du sliter arslet av dig. Ha en riktigt bra och skön sommar.

Anonym sa...

Vad är det för ställe vi jobbar på egentligen?! Vilka tomatar är det som sitter i ledningen? Jag är så trött på att se herr Malmborgs bild på baksidan av DS och läsa den intetsägande texten han (eller nån annan) skrivit. Är det meningen att den ska vara peppande så bör han nog tänka om.. Man skrattar mest åt eländet.. "Vi ska hålla ihop". "Det verkar gå bra ute på kontoren" Vilken bullshit! Vilken verklighet lever han i? Får enhetscheferna välja ut de mest rövslickande, och de får prata med Malmborg?

Vad får vi för hårda jobb vi gör?! Skitlön, stress, ingen respekt, dålig framförhållning, omorganisationer som ingen förstår.. orkar snart inte mer.. Hur många som jobbar inom kassan är det som INTE söker annat jobb?!

Anonym sa...

Tack för dina uppriktiga och riktiga synpunkter.Jag har tidagare arbetat på FK men fick tack och lov möjlighet att sluta med övergångspension. Jag har tidigare älskat mitt jobb men med anledning av omorganisationen som utbasunerades som tidernas förbättring av fk:s service blev jag bestört. Öppettider och telefontider som begränsats. Ingen kontakt med handläggare innan en besökstid överenskommits. Detta är den förbättrade tillgängligheten.
I en dencentraliserad organisation kan finns en flexibilitet som kan användas vid arbetsanhopningar. Med de nationella produktionsenheterna har denna flexibilitet försvunnit. Dessutom har förändringen genomförts så snabbt att de nya produktionsenheterna inte fått tillräcklig utbildning/erfarenhet innan arbetsbelastningen blivit för stor. Hittills har detta kunnat lösas genom att ärenden kunnat påföras någon annan enhet för åtgärd. Detta kommer inte att vara möjligt framöver eftersom kunskapen om handläggningen endast kommer att finnas på de nationella enheterna. Möjligheten att klara arbetstoppar blir väldigt begränsade.
Jag håller med dig om att tystnad råder i organisationen. Den som har en obekväm åsikt även om den skulle vara välgrundad riskerar utebliven befordran eller lönetuveckling. Dett är den attraktiva arbetsplatsen.

Anonym sa...

Håller fullständigt med, vet inte hur de har tänkt att den nya organisationen ska bli bättre.. NFC LFC hit och dit. Det räcker ju med att försöka koppla ett samtal till någon eller någonstans, så märker man hur illa det är. Ingen vet vad de andra gör, ingen vet hur det är tänkt, och då spelar det ingen roll hur många fina diagram, tidsplaner och framtidsutsikter vi får se. det enda som verkar räknas är att telefonköerna försvinner. Statistik, statistik, statistik. Vad hände med kvalitet istället för kvantitet?! Det verkar ju vara det enda som räknas vid lönesamtal också, hög statistik = högre lön, spelar ingen roll hur felaktigt ditt arbete är, bara det är mycket!

Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli nu när de nya sjukföräkringsreglerna ska implementeras. Hur lång tid komemr det att ta att få datasystem, blanketter, personal osv osv i tid, hur lång tid FK än haft på sig för att fixa det. Alltid är det månader efter det skulle vara klart, när vi får ett system som inte fungerar..Hur ska man kunna göra ett bra jobb med dessa förutsättningar? Halva arbetstiden, om inte mer, går ju åt till att lugna irriterade människor som inte får sina beslut eller utbetalningar i tid.

Kan politikerna ta beslut hur som helst utan att myndigheten som ska implementera dem får en chans att hänga med i svängarna? det blir ju vi som får ta skiten, lättare att ge sig på FK som inte får en chans att göra ett bra jobb, istället för politikerna som de själva valt in i regeringsställning.

Vem kommer att vilja jobba som personlig handläggare i framtiden, eller på kassan överhuvudtaget? Det känns som om man ska lämna skutan nu, innan man blir helt förstörd själv, för det är det verkligen inte värt, varken lönemässigt eller hälsomässigt. Har själv varit sjukskriven för stress, och mindre stressig lär det inte bli i framtiden.

Kanske är dags för strejk? Hur mycket ska man behöva ta innan man får nog? Hur mycket ska man tåla att bli slängd hit och dit? Är vi inte värda högre lön? Sliter vi inte häcken av oss? Man slutar ju inte bry sig, man orkar bara inte protestera längre när man slagit huvudet i väggen nog många gånger.

Anonym sa...

Kassan stora investeringar på ett nytt datasystem skulle ske genom framtida besparingar på personalsidan.
Så övertiden borde gå att finansiera om vi avstår från framtida löneförhöjningar?
Eller har jag fel?