tisdag 15 april 2008

Tar självgodheten aldrig slut??

Var inne idag igen på Tok-Fia, denna aldrig sinande källa till både insikt och åsikt!

Hur länge skall detta fortgå med denna filtrerade och mästrande intern-webb? Antingen saknar alla informationsansvariga någon som helst kompetens när det gäller kommunikation eller så har man bestämt sig för att vi alla som skall ta till oss dyngan är jubelidioter. Det KAN INTE vara så att alla anställda i hela organisationen tycker allt är "spännade" och "en utmaning". Varför inte låta någon med egna åsikter i nån fråga komma till tals nån gång? Det kanske skulle skapa lite mer trovärdighet i ett annars så underbart instrument för att sprida information.

Jag retar mig också på den uppblåsta inåtvända attityden hos ledningen, med total brist på omvärldsreferens. Ser t ex att Robert Granath, tidigare direktör i Västmanlandskassan men numera avdankad före detta med rådgivningsfunktion i ledningsstaben, tolkat den senaste rapporten från Statskontoret. Han säger:"I grunden är rapporten positiv till vårt utvecklingsarbete". Men herregud, människa! Har vi verkligen läst samma rapport?

Den 44-sidiga rapporten andas i princip inte en enda positiv stavelse. Robert Granath väljer dessutom, nästan på gränsen till vad som är tillåtet manipulativt, att endast kommentera Statskontorets synpunkter på IT-utvecklingen. Nu "råkar" rapporten innehålla kommentarer både om organisationens utveckling med LFC och NFC, ledningens styrning av förändringsarbetet och anställdas synpunkter på organisationsförändringen. Det vill säga det som vi i dagligt tal kallar vår kärnverksamhet. Den svidande kritik som framför under dessa punkter kan knappast ha gått ens Roberts trötta ögon förbi.

Statskontoret säger bl a att "Den bild vi fått förmedlad är dock att det är betydligt större risker med att införa de nationella försäkringscentren jämfört med de lokala" samt att"utmaningen handlar i första hand om att undvika att stora ärendebalanser bildas. "Statskontoret framför också kritik mot att kvalitetsaspekten inte i större utsträckning har kunnat vägas in i valet av etableringsorter.

När det gäller utbildning i den nya yrkesrollen som personlig handläggare framförs också kritik mot att den genomförs efter införandet. Även telefonikundtjänsten får sig en släng av sleven, och Statskontoret ifrågasätter om Försäkringskassan har kontroll över balanssituationen.

Det finns flera hårresande kommentarer i Statskontorets rapport, läs gärna och bedöm själva.
Men för Försäkringskassans ledning framstår rapporten som sagt i grunden positiv.

Som skattebetalare, men även som anställd på kassan, får man väl anse att det är en djävla tur att regeringen uppmärksammat bristen på tillsyn över denna ledning. Arbetet med att skapa en ny inspektionsmyndighet pågår för fullt. Man får väl hoppas att det leder fram till lite helikopterperspektiv även i ledningens tempererade ankdamm!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Här sitter jag och spelar lite poker på näten och zappar lite på google, döm om min förvåning då jag hittar denna blog. Jag har under de senaste månaderna varit på en del utbildningar, ja du gissar rätt jag arbetar på FK, och träffat en del handläggare från skilda delar av FK - Sverige. Alla, och då menar jag alla jag pratat med osar av missnöje med sin arbetssituation. Personliga handläggare som får byta "ärenden" med varann för att någon vecka senare byta tillbaka och efter ytterligare någon vecka byta igen. Andra handläggare som tillbringar dagarna på arbetet med att leta akter. Snacka om kundfokus.
"Tok-Fia" som har ett första aprilskämt om att nu ska all personal drog- och alkoholtestas p g a dåliga resultat och dålig kvalitet i handläggning. Borde man inte haft ett skämt om att drog- och alkoholtesta ledningen för FK på grund av det urusla beslutet de fattat om införandet av NFC. Alltså här införskaffar man ÄHS ett ärendesystem där jag kan sitta i Kiruna och handlägga ärenden från Malmö, men neejdå nu ska man istället låta nästa alla kassaanställd flytta eller tvingas resa timtals varje dag för att komma till och från sitt levebröd d v s arbetet. Det kostar inte enbart tid, ska man pendla 10 mil enkel resa kostar det ca 4 000 kr per månad brutto.
Å f-n nu vann jag några dollar. Det kan behövas med det usla bidrag jag får den 25:e varje månad. Skönt att få gnälla av sig lite.

Observer sa...

Underbart!
Ja. inte att du som alla andra anställda har ett helvete, men däremot att jag får bekräftat att min bild av verkligheten delas av andra. Jag lovar att jag framöver även kommer att dissikera mer jordnära saker som yrkesroller, arbetsfördelning, lönepolitik, arbetsituation och allt sånt som kunde ha gjort livet på Försäkringskassan värt att leva!

LotteryHill sa...

Hm, du måste ändå trivas ganska bra på kassan eftersom du verkar vara en som arbetat länge och väl där. Jag satsar några dollar på att du kan bli vår näste GD, eller alla fall vår nya Maivor.

Observer sa...

Menar du Anonym eller mig? För egen del kan jag inte påstå att min sejour på kassan varat särskilt länge, men allt är ju relativt. Och du, det var ett väldans tjat om ny GD?

Totta sa...

Observer: Om du inte redan gör det så kanske du skulle börja arbeta fackligt. Du verkar vara av det rätta virket och besitta kunskaper som lämpar sig bra till det arbetet.

Anonym sa...

Idétorka!

barajag sa...

Oj oj...Jag känner igen mig i det du skriver och blev väldigt glad när jag hittade din blogg. Äntligen nån med lite vettiga åsikter!
Klyschor som enkelt snabbt och rätt och kundfokus står mig upp i halsen. Precis som att anställda på kassan inte alltid fattat att vi jobbar för de försäkrade...
Vi har nyligen haft vår kick-off-ett trist bildspel och lite tårta. I min lilla värld trodde jag att en kick-off skulle göra att man kände sig lite lyft efteråt, inte det motsatta.