söndag 25 januari 2009

Försäkringskassans ryggrad -den glömda generationen


Börjar denna gång med att tacka för alla smickrande kommentarer dels under bloggens viloperiod, men även om dess återkomst. Det värmer att veta att jag inte är ensam om mina åsikter och att jag inte heller har varit helt fel ute när det gäller mina tankegångar. Jag ser ju dessutom på räkneverket att det finns många som läser bloggen. Än en gång; tack!

Jag läser i dag på DN:s debattsida att det äntligen börjar hända saker i den offentliga debatten om Försäkringskassan. Både ST (Statstjänstemanna-förbundet) och återvändande Adriana Lender får utrymme att uttala sig om det krisartade läget. Det är bra att både facket och högsta hönset samfälligt kan basunera ut det skriande behovet av ytterligare resurser till vår verksamhet. Det kanske sätter lite press på Husmark-Persson inför den aviserade budgetträffen kommande onsdag. Men där vet man ju inte vad man skall hoppas på. Det finns många bedömare som anser att det föreligger en medveten politisk strategi att montera ned välfärdssystemet i allmänhet och sjukförsäkringssystemet i synnerhet. Men under veckan får vi väl svar på detta.

Trots initiativet från både ledning och fack blir jag lite fundersam. Adriana Lender får det att låta som om hon inte vet något om den situation kassan befinner sig i. Säger sig ha behov av att rådfråga 150 chefer runt om i landet. Men ursäkta? Det var inte precis 10 år sedan hon lämnade högsta ledningen och försvann ut på ett bananskal. Visserligen var 2008 ett jävligt turbulent år, men flertalet beslut inför den ökenvandringen fattades långt innan och med Adrianas medverkan. Eller är det som med Malte Lindeman; minnet är bra men det är kort?

Jag brukar undvika att kritisera facket, för jag tycker att de oftast gör ett bra och välbehövligt, men otacksamt jobb. Men nu kan jag inte hålla mig. Det kan ju vara en medveten strategi som ligger bakom ST:s fokusering på unga medarbete. Speciellt med tanke på att ett av kassans mål är att bli en attraktiv arbetsplats, och flera undersökningar nu talar för att många unga flyr verksamheten. Och inte går rekryteringsarbetet bra heller, vilket inte bådar gott inför framtiden.

Man kan ju av ST:s uttalande föranledas tro att generationskiftet inom kassavärlden är fixat och klart. Så är inte fallet. Det är väl tvärtom så att det är just alla gamla, trogna och lojala medarbetare med lång anställningstid som har gjort att verksamheten överhuvudtaget kunnat hålla näsan över vattenytan. När man under 2008 finkammade verksamheten efter breddkompetens för att hjälpa till med allehanda ärendeslag, var fann man den? Ja inte var det bland nyanställda yngre och akademiker, och inte lär det bli så i framtiden heller. Dagens kassaorganisation ger nämligen inte möjlighet till den unika yrkeskompetens som flertalet av de gamla kassanställda besitter.

Därför känner jag med många medarbetare i min egen åldergrupp (från 50 och uppåt) som känner sig uttömda, bortglömda, utnyttjade och jagade med blåslampa när ekonomin krisar i verksamheten. En attraktiv arbetsplats jagar inte iväg 61-åringar med halvtaskiga pensionsvillkor. Det är ju inte heller någon hemlighet att äldre ofta har svårare att acceptera snabba förändringar, att lära nytt, och att se både arbetsmiljö och social gemenskap raseras. Även dessa faktorer bidrar till alldeles för tidiga pensionsavgångar, som också ger kompetensbrist i organisationen.

Då blir man lite ledsen i ögat när även facket, åtminstone som det framstår, glömmer bort att utan oss gamlingar stannar verksamheten! Gör inte misstaget att lägga ytterligare sten på bördan. Arbeta stället för att skapa en organisation där befintlig kompetens kan tas tillvara!



Observer







14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Äntligen är du tillbaka !!
Jag håller helt med dig i varje ord du hittills skrivit!
Eftersom jag själv har arbetat mer än 30 år på FK så blev jag också lite ledsen när jag läste DN:s debattsida idag. Kompetensförlusten är enorm varje gång en erfaren medarbetare slutar ! FK kommer aldrig mer att få en sådan lojal och bred kompetens igen !
Upp till kamp!

Sven Tycker sa...

Även jag tycker att det är kul att du är tillbaka. Det är intressant att hålla kontakten med gamla kassan. Jag lämnade för snart ett år sedan efter 33 år. Och sitter nu istället och ringer regelbundet till FK efter saknade pengar i jobbet som socialsekreterare.

Anonym sa...

Hej!
Vi är två studenter vid Karlstads universitet som just skriver vår c-uppsats i arbetsvetenskap.
Vi är mycket intresserade av att komma i kontakt med dig angående din blogg som vi tycker är fascinerande.
Vi planerar att skriva vår uppsats kring bloggen som ett "nytt" sätt att uttrycka sig. Självklart är du anonym.
Tacksamma för svar!
Med vänlig hälsning,
Helen & Carolina
www.c-uppsats2009@live.se

Anonym sa...

Ja, vi har verkligen saknat DIG!

FK:s varumärke befinner sig ju i latrinens nedersta bottenskikt, lönerna är låga för flertalet, i princip obefintlig företags-hälsovård,listan kan göras lång.

En "omorganisation" som styrts, inte med järnhand, utan med diktatoriska metoder.

På vårt Forum har ställts frågan om vem/vad som är det sk. Programmet. Kan du bringa klarhet i detta?
Programmet, och övrig ledning har förorsakat flera hundra års kompetensförlust. Finns det någon kvar av dem som fattade besluten enligt Programmet? I så fall borde vederbörande ut från verksamheten i raketfart! Vi kan inte ha kvar ledningspersoner som eftersträvar enskild makt och älskar sin egen spegelbild på åtskilliga tusen anställdas bekostnad och hälsa.

Är, precis som observer, 50+. Har försökt påverka men bara fått skit för det. Arbetsgivaren har, för de som inte visste, en hel del försåtliga instrument att ta till när det inte "passar"!!

Från detta bottenläge kan det väl bara bli bättre, eller???

Anonym sa...

Jag tror det är en medveten politisk strategi att FK ska misslyckas med sitt uppdrag. Hade inte personalen varit så lojal och duktig hade bristerna märkts externt för länge sedan.

Jag tror att man i förlängningen tänker sig en sammanslagning av AF och FK - vilket jag tror skulle vara bra.

FK har så lågt anseende att det är skämmig och pinsamt att berätta att man jobbar där. Vi är många som aktivt försöker finna annan försörjning..

Anonym sa...

Är det någon som sett den nya tidredovisningen (Min Tid)? Nu ska vi kontrolleras in på bara skinnet, känns det som. Det är så många verksamhetskoder så det tar aldrig slut. Ett litet ex: arbetet med sjukpenning ska preciseras efter i vilken tidsintervall ärendet befinner sig i. Dag 1-90, dag 91-180, dag 181-364 osv..
Så detta ska vi hålla reda på varje dag! Jag undrar hur mycket tid för egen adm ledningen anser vi ska lägga på detta? Nä, resultatet blir naturligtvis att vi får fejka vidare.

Anonym sa...

Jag är så glad att du "Observer" är tillbaka!

Efter dagens inslag på "Aktuellt" kan jag inte annat än att känna "skadeglädje".
Trots att jag inte har akademisk ubildning har jag från första början misstänkt vartåt den nya omorganisationen barkade. Nu har det bekräftats av dem som är visare än mig.
Synd bara att klockan inte går att vrida tillbaka o mina kollegor som drabbats väldigt hårt kunde få sina jobb tillbaka, slippa pendla 20 mil / dag.

Observer sa...

Helen och Carolina!
Ta kontakt via folkekarlsson@yahoo.com.
Han kan vidareförmedla kontakt till mig.

Anonym sa...

http://www.utredarna.nu/tag/forsakringskassan/

Intressant blog av 10 utredare på TCO med tankar och synpunkter bl a om FK....

Anonym sa...

Jag är benägen att hålla med Anonym i inlägget 26/1 20:44, det förefaller allt mer troligt att förutsättningarna skapades (låt vara förstärkt med en fullblodsidiot som inte förstod uppdragets kamikazenatur på GD-stolen) i akt och mening att situationen till slut skulle bli så kaotisk att en avveckling underlättades, inte minst stödjer det massmediala drevet nu den tesen:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2379471.svd

Anonym sa...

Den här Christina Husmark-Pehrsson. Har hon inte alla bilarna i garaget eller är hon bara ovanligt dum? Vet inget om nånting, skyller det mesta på allt och alla andra. Det är en riktigt trovärdig politiker, inte sant? Väl insatt i problemen och otroligt engagerad.

Folks!!
Det här handlar inte om ekonomi - det handlar om ideologi!

Många av försäkringsbolagen står i kulisserna för att ta över sjukförsäkringen för de som är friska!! För ni tror väl inte att de som är sjuka eller har något funktionshinder eller varit sjukskriva kommer i fråga.

Nej, nej, dom körs till första bästa allmänna sjukhus där de får den mest basala vården och en räkning på sisådär ett par 100 000 dollar så är allt frid och fröjd.

Husmark-Pehrsson - teflongudinnan!!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg! Synd bara att inte fler hittar hit. Det var bara av en slump jag snubblade över bloggen i mitt letande efter intern information från FK på nätet - och inte på Fia eftersom jag idag sitter hemma vid mitt eget skrivbord.

Börjar nu inse vidden av katasrofen, när jag, som privatperson försöker hitta rätt i FK-djungeln. Det finns ingen människa, kunnig på just min speciella fråga, jag kan nå - alla är gömda bakom en anonym dimridå och att prata med soldaterna i första ledet, kanonmaten, hjälper inte mycket.

Många av oss 50+:are som varit med en tid nickar idag instämmande och säger "vad var det vi sa". Nu blir mycket gammalt nytt igen och många vägar man tidigare testat som inte ledde nån vart, tror man idag stenhårt på går till frälsningen. "Programmet" bestämmer och alla följer "Programmet" som lämlar....
Ibland kan jag inte låta bli att, som du, fundera över om det finns en strategi bakom allt vansinne. Jag hoppas i så fall att den strategin inte hinner visa sitt rätta jag innan jag gått i pension.

Min sista kommentar/fråga gäller avundsjukan på våra semesterdagar från yngre medarbetare . Finns det ingen lojalitet över huvudtaget. Att prata om diskriminering gör mig hulk. Jämför deras löner med min ! Där kan man prata om diskriminering ! Någonstans har jag alla år betalat för mina semesterdagar genom en lägre lön. Finns det ingen som kan banka vett i dessa "unga" skallar.

Nu känner jag att blodtrycket stiger och ångan puffar ut genom öronen, så nu lämnar jag sidan,önskar dig en avkopplane helg. Jag kommer att komma tillbaka, hälsar
Diskbråcket (i FKs ryggrad)

Anonym sa...

Fick en tanke- skulle ni på Fk kanske ha artistnamn. Det hade väl varit bra?
Kram på er som arbetar där. Ni har det inte lätt. Sverige är sig inte likt. Jobbar själv på en myndighet och är rädd när jag ser vad som händer.

Anonym sa...

Jag känner en oerhörd vanmakt!

Då den nya organisationen sjösattes i februari 2008 fick jag över en natt dubbelt så många ärenden att hantera och ett helt nytt komplext ärendeslag som jag skulle handlägga.
Jag fick ingen utbildning i det nya ärendeslaget utan det var att lära sig av sina misstag! Under hösten har vi förlorat våra försäkringläkare som fungerat som bollplank vid bedömningar i kniviga ärenden! Nu är det jag som handläggare som står ensam i att fatta komplicerade beslut huruvida människor ska få sjukpenning, fortsatt sjukpenning, förlängd sjukpenning, varaktig sjukersättning - eller - indragning/nedsättning eller avslag!

Sjuknärvaron på min enhet är hög vilket naturligtvis beror på att om vi är borta från arbetet läggs det på hög och situationen är etter värre när vi kommer tillbaka.

På min enhet har vi kontinuerligt signalerat att vi gör ett slarvigt icke rättssäkert arbete pga för hög arbetsbelastning, bristande utbildning, otydligt ledarskap, nya regeländringar och tillämpningar. Ja, kort sagt - att vi inte mäktar med!

Vi har dock inte blivit hörda! För oss på handläggarnivå har vi sedan många många månader bara gått och väntat på Skrällen - när det ska bli lika uppenbart för individer utanför FK vad som länge varit uppenbart för oss internt - FK är ett sjuknande skepp och att vi länge bara skjutit problemen framför oss.

Plötsligt har det blivit uppenbart för ledning och minister att IT-upphandlingen inte varit tillfredsställande - detta avhandlades under tidig höst i denna blogg samt i tidningen Computer Sweden!

Gör ledning och politiker inte omvärldsanalyser? Hur är det möjligt att de missat detta? Hur kan det komma sig?

Jag fullständigt häpnar!