onsdag 27 augusti 2008

Fortsatt kräftgång?

Inte ens våra kära folkvalda politiker undgår nu den krisartade situation Försäkringskassan befinner sig i när det gäller väntetider på utbetalningar och beslut. I Riksdagen ställdes ett antal skriftliga frågor direkt till statsrådet Cristina Husmark Pehrsson angående vad hon kan tänkas ta för initiativ för att förbättra situationen. Här är hennes svar, rykande aktuellt från i tisdags den 26 augusti:


”Jag är den förste att beklaga att enskilda drabbas av långa handläggningstider hos Försäkringskassan. Jag är medveten om situationen och det är en fråga som jag löpande diskuterar med Försäkringskassans styrelse och generaldirektör. Samtidigt är det viktigt att veta att handläggningstiderna generellt sjunker och rättssäkerheten förbättras. Andelen individer som drabbas av riktigt långa handläggningstider minskar också. Situationen inom Försäkringskassan har under många år varit otillfredsställande, med långa handläggningstider, regionala och lokala skillnader och höga kostnader. Min bedömning är att utvecklingen i organisationen nu vänt i rätt riktning.
Det pågår ett stort förändringsarbete i Försäkringskassan. Jag delar myndighetens bedömning om det nödvändiga i detta. Organisationen behöver anpassas efter samhällets och de försäkrades förändrade krav och förutsättningar – organisationen måste kunna garantera rättsäkerhet och effektivitet. Samtidigt är det myndighetens ledning som bestämmer förändringsarbetets tempo och omfattning. Jag förutsätter att förändringsarbetet planeras så att negativa konsekvenser för de försäkrade inte ska uppstå och att myndigheten kan genomföra regeringens reformer. Detta är myndighetens lednings yttersta ansvar. Jag ansvarar för att de har rätt förutsättningar för sitt uppdrag.
Förändringsarbetet möjliggör stora rationaliseringar. Försäkringskassan uppskattar att myndigheten under 2007 frigjorde resurser motsvarande 1 miljard kronor – resurser som myndigheten till stor del fått behålla. För att ytterligare stärka Försäkringskassans möjligheter att på ett ändamålsenligt sätt genomföra sitt uppdrag tillfördes myndigheten ytterligare 700 miljoner 2007 genom tilläggsbudget. Detta är 500 miljoner mer än den förra regeringen hade beräknat och en av de största satsningarna på Försäkringskassans organisation någonsin.
För att nära kunna följa Försäkringskassans resultat – och inte minst säkerställa genomförandet av regeringens reformer – fick myndigheten i april i uppdrag att ta fram en strategisk utvecklingsplan. Planen skapar förutsättningar för en mer resultatorienterad dialog mellan mig och myndighetens ledning. Jag följer arbetet nära.
Handläggningstiderna behöver bli kortare och rättsäkerheten stärkas – detta är centralt för socialförsäkringens legitimitet. Regeringen har gett Försäkringskassan de ekonomiska förutsättningarna att minska handläggningstider, stärka rättsäkerheten och samtidigt genomföra de nödvändiga reformerna inom bland annat sjukförsäkringen, tandvården och den ekonomiska familjepolitiken. För mig handlar socialförsäkringen i hög grad om rätt ersättning till rätt person – i tid!”


Ord och inga visor! Mellan raderna läser jag att några ytterligare åtgärder tänker Husmark Pehrsson inte vidta. Alltså, inga mer resurser till kassans verksamhet. Samma dag, den 26 augusti, uppgår den genomsnittliga väntetiden i kassans växel till 14 minuter! Och i senaste numret av DS, Din socialförsäkring ”lovar” Curt Malmborg att nästa år, då är vi minsann ikapp! Ja, till årsskiftet lär det ju inte bli, så då är det bara att förlänga löftet framåt!


Håhåjaja, vad trött man blir…….

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ryktet säger att Majvor är på väg till Apoteket... Nån som hört något?

Anonym sa...

Vattentäta skott mellan ledning och handläggare uppenbarligen. Vi personliga handläggare på min enhet konstaterar dagligen att vi bara skjuter problemen framför oss och undrar stilla när katastrofen ska bli ett faktum....

Är det detta som kallas Management by total denial?

Anonym sa...

Väntetiden till Försäkringskassans Kundcenter är ca 14 minuter. Det är dock ingen växel! I Kundcenter arbetar kvalificerade handläggare som både bedömer och betalar ut ersättning, bla Föräldrapenning. Det är beklagligt att inte du som insatt i Försäkringskassans verksamhet inte kan se skillnad.

Nissen sa...

Ja, det där var väl ungefär vad man kunde vänta sig av en politiker att svara.

Ansvaret för problemen skjuts på någon annan för regeringen har minsann gjort vad den kan med resurser mm. Ingen skugga bör falla på dem, om de själva får bestämma.

Man kan ju nu stilla fundera varför FK inte riktigt mäktar med vad de lovat gällande handläggningstider och telefonköer. Kan det månne vara för att man från ledningens sida gör som regeringen? Skyller på någon annan och så behöver man ju inte ta i problemet?


När ska det börja synas konsekvenser av att man schabblar med skattemiljarder för att man inte kan hantera förändringsarbetet på rätt sätt?

Jag kan bara stilla undra, vem brukar Curt Malmborg skylla på när det börja brännas i dessa dagar? För han har väl gjort vad han kan och sett till att vi fått rätt resurser antar jag...?

Observer sa...

Jaså? ja, det vore ju en besk medicin......

Anonym sa...

För att inhandla nå't lugnande kanske?

Observer sa...

Sorry angående kundcentret. Slarvigt av mig.

Anonym sa...

Kassans ledningsgrupp har i alla fall kallat till ett extra möte nu torsdag-fredag så man kan ju alltid hoppas på att det är något dramatiskt på gång. Kanske Curtan ska få annat jobb? Apoteket är nog inte aktuellt för Maivor. Dom förändrar och förstör utan henne. Däremot har hon ju gått in i Golfförbundets styrelse så enligt välunderrättad källa så håller hon på och laddar bomben. Stackars golfare.

Satt just och tittade på Aktuellt. Kvällens FK-ämne var att vi underskattat tandvårdsreformen. Missnöjet jäser hos tandläkarna. FK:s representant (f d länsdirektör) ursäktar och förklarar. Samma representant som utredde frågan om Intern service inom kassan och misslyckades kapitalt med den uppgiften. Nu ytterligare ett misslyckande. Hur länge har vi råd att ha henne kvar?

Hur länge har staten råd att ha en myndighet som på område efter område misslyckas med sitt samhällsuppdrag? Ska man som anställd inom FK behöva skämmas varje dag när rapporterna i tidningar och TV/radio berättar om att vi inte levererar det som är vår uppgift?

Det borde finnas en stoppknapp där ministern trycker och Curtan genom en katapultstol hastigt förflyttas till de arbetslösas skara.

Men det kommer väl en lugnande bullentin på TOKFIA där han beskriver ett läge som han är ensam om att se. Och hans skrivning på sista sidan i DS är ju ett exempel på hans personlighet. Undrar vem som egentligen ligger bakom? Han har ju en alldeles egen personlig rådgivare inom HK-ledningen. Sug på det: en egen personlig rådgivare! En GD med 120 papp i månaden som inte törs eller kan göra något utan att få råd!! Ex vis: hallå Robban vad tycker du, är det inte bäst att jag ligger lågt eller ska jag behöva framträda och säga att alla har fel och jag har rätt? TIFK = this is FK.

Beträffande informationen inom kassan som av och till diskuteras på denna blogg så ska man komma ihåg att där har HK-ledningen en väldigt tydlig strategi som man grundlade redan våren 2005 då man nyligen tillträtt. Jag bevistade det ledningssemiarium som man hade på Grand Hotel i Sthlm våren 2005 och fick då höra talas om vattenfallsprincipen. All information ska som ett vattenfall komma ut från högsta ledningen och sedan sakteliga rinna ut i verksamheten för att så småningom komma fram till medarbetaren. Och som alla vet så finns det inga vattenfall som rinner tillbaka så det är inte meningen att någon information ska föras från medarbetaren och uppåt i organisationen. Glöm det en gång för alla. HK vet bäst, där finns kompetensen. Andra göre sig inte besvär. Lyd order och passar det inte så var så god, där är dörren.

Ja vart är vi på väg. Och ST och SACO agerar nickedockor. Det enda raka är ju att all personal gick samman och enat kräver en ny ledning och ny inriktning.

Anonym sa...

Kundcenter hjälper inte oss Personliga Handläggare som arbetar med sjukpenning och sjuk-& aktivitetsersättning.

Jag önskar dock att de gjorde det!

Anonym sa...

Ja just det! Apoteket ska ju också läggas ner....

Anonym sa...

Varför ska vi ha enhetliga färger på väggar, golv och tak när vi ändå inte tar in besök på våra kontor???

PS Jag går hem VARJE dag och är arg över vår lönesättning.

Anonym sa...

Vattentäta skott mellan handläggare och idioter som ni!!!

Anonym sa...

Nja - Vi i Kundcenter hjälper till genom att svara på många lite mer allmänna frågor om sjp och SA (om ex beräkningen). Många av oss önskar dock att vi fick tid att lära oss mer.

Anonym sa...

bortskämnda gubbar som tror att det var bättre förr när fk betalade ut felaktiga summor, levde i en skyddad verkstad och kunden aldrig fick några krav ställda på oss. Det är ju eran jävla inställning till sjukskrivningar och hur bar ni var då som skapade hela vår gigantiska sjukfrånvaro. Nu har vi äntligen en ledning som kan rensa upp i träsket av inkompetenta handläggare och skapar en försäkring som ÄNTLIGEN stälelr krav på att handläggaren jobbar lite och att individen måste ta eget ansvar. STOLT ÖVER FK2.0