Jag följer nogsamt de kommentarer som lämnas på den här bloggen, även om jag inte alltid väljer att kommentera dem själv. Ibland rycker det emellertid så pass i fingrarna att jag inte kan låta bli. Som nu, när debatten om min och andras arbetsmiljö på kassan minsann skall nagelfaras och jämföras med vilket helvete det uppenbarligen är att arbeta inom den privata sektorn.
Utomstående må ju tycka vad dom vill om den arbetslivserfarenhet som de kassa-anställda företräder, men nå´n måtta får det väl ändå vara! Den som tror att huvuddelen av kassans personal är runt 60 år, har arbetat ca 40 år i verksamheten och började direkt efter realskolan är ute och cyklar. Det är tvärtom så, att många av kassans anställda har yrkeslivserfarenheter som sträcker sig över allt från tungt industriarbete till kvalificerat utredningsarbete inom privata tjänstesektorn. Detta gäller även för mig. Jag har arbetat många år inom verkstadsindustrin med tungt maskinarbete innan jag valde att ägna min arbetskraft åt Försäkringskassan. Och en sak är säker; Det finns lika många uppfattningar om vad som är bra eller dåligt som det finns arbetstagare!
Visst, man kan ju alltid ”tävla” om vem som har det skitigast, tyngst eller för den delen sämst lön. Man kan ju till och med jämföra med färgning av jeanstyg i Indien, kaffeplockning i Columbia, stenkolsbrytning i Kina, eller lite mer jordnära för oss, sjuksköterskornas situation inom landstingen. Sådana jämförelser blir dock inte så intressanta. Risken är ju att man alltid säger att det alltid finns dom som har det värre. Och vad hjälper det mig? ”Du skall inte komma här och snacka om spik i foten”! Grejen är väl att ALLA kan få det bättre.
Eller tycker vi att alla skall ha det lika dåligt? Det är väl snarare så att vi i välfärdsstaten har flyttat fram positionerna lite i taget, även när det gäller arbetsförhållanden och arbetsmiljö. Då har knappast de skitigaste och sämst betalda jobben helt plötsligt blivit de renaste och mest välbetalda. Utvecklingen sker på en glidande skala och arbetsplatser som inte klarar av detta konkurreras på sikt ut genom att till slut alla vägrar att jobba i en alltför dålig miljö.
Den här utvecklingen risker också Försäkringskassan att utsättas för. Den framtida bristen på arbetskraft innebär att konkurrensen blir stenhård när det gäller att visa upp bra arbetsmiljö, hyfsad löneutveckling och stimulerande arbetsuppgifter. När man står där med skägget i brevlådan duger det inte med att säga: Men vi har ju i alla fall gratis kaffe!”.
Och till den som tror att det bara är att komma att ta över efter oss ”gnällspikar” vill jag bara säga: Visst, kom hit och konkurrera om du kan!
tisdag 12 augusti 2008
Om det där med äpplen och päron - igen!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
59 kommentarer:
Jag framhärdar kommentarerna om FK:s otillgänglighet. En Rolf Lindberg (tidigare länschef i Blekinge tror jag) som varit djupt engagerad i det centrala förändringsprojektet, säger till mig: Det är ett ERBJUDANDE att jag inte längre kan ringa den person som handlägger mitt ärende. Det är ett ERBJUDANDE (om än med inkörningsproblemt) att jag MÅSTE vända mig till den centrala kundtjänsten (med timmar/dagar i väntan i juni) även när ett ärende gått fel på grund av att er personal är superstressade. Det är ett ERBJUDANDE att i verkligheten aldrig bli uppringd. Snacka om flykt ifrån verkligheten.
Jag klandrar inte alls er som jobbar i försäkringskassan för ev. dålig tillgänglighet, utan den som planerat att medvetet klippa av förbindelsen med oss medborgare. Ni som jobbar, får antagligen magsår av all stress.
Det finns alltså ett intressant dokument, som jag vill rekommendera som läsning. Det är alltså en klippstrategi, beslutat den 19/11 2007, av en Adriana Lender. Där finns det alltså formuleringar om hur vi medborgare skall "uppfostras" till nya beteenden i kontakterna med er. Det handlar om att inskränka våra valmöjligheter för kontaktpunkt. Jag tror att detta delvis bryter mot förvaltningslagen och/eller tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet (Offentlighetsprincipen).
Jag ringde just Maivor Isaksson, som är ansvarig chef. Hon hade inte kunskaper att svara på mina frågor direkt, utan jag måste återkomma i morron. Hon behövde läsa på...! Illavarslande...?
Nja, jag hade blivit mer förvånad om Maivor hade varit i stånd att svara på någon av dina frågor. Som gammal torped från Posten och numera produktionsdirektör (!!)behöver hon inte veta någonting om verksamheten eller de styrande ramverken för myndighetsutövningen.
Kvinnor kan.
Är dessa filmer på Youtube också censurerade av FK?
http://www.youtube.com/watch?v=wXoItUS6ofo
http://www.youtube.com/watch?v=o2os-eI7JUc
Hej!
Observer;
Jag har berömt dig förut och gör det igen. Tusen tack för denna blogg.
Magnus;
Hoppas vi får återrapportering vad Maivor svarar dig.
Youtubefilmerna;
Ska man skratta eller gråta? Jag blir ledsen för ironin gentemot ett jobb jag ska "försvara". Samtidigt kan jag inte låta bli att känna skadjeglädje över hur man driver med FK.
Till mina arbetskamrater;
Håll ut! Snart måste väl någon ta sitt förnuft tillfånga????
... så trots din enorma kompetens och styrka så fixar du inte att lämna en arbetsgivare som du uppenbarligen inte tycker särskiltl bra om, som du föraktar, som du inte är stolt över och som betalar för dåligt... och när det gäller din utmaning så är jag FK-anställ redan och märkte ganska snabbt hur enkelt det var att toppa de individuella målen i de s.k. kvalificerade utredningsarbetet då ni gamla verken hade drivet, viljan eller kunnandet att sätta fart...så varför fk måste göra denna stora omorganisation som du hatar så beror ju helt och hållet på att personalen inte vart kompetent nog att genomföra de uppgifter man har i den takt som krävs... Jobbigt att inse va...att du själv är en del av orsaken till allt det du föraktar...
Förstår inte riktigt författarens senaste inlägg när det gäller jämförelsen med andra arbeten både privata och offentliga. Jag tolkar det som om du inte tycker att det är bra att vi jämför oss med hur andra har det? Att det är bäst (som du gör) att endast ha ett internt-perspektiv utan någon slags extern referenspunkt? Att endast jämföra sin egen organisation utifrån en tidsaxel? Hur var det förr och hur är det nu?
Utan andra referenspunkter från (andra arbeten i det här fallet) så blir det lätt onyanserat och frågan är om det "verkligen" är ett problem.
Herregud...tänk om det är så att jämförelsen med andra arbeten visar att vi kanske har det ok? Att vi kanske t.o.m. har det lite bättre? och i vissa fall lite sämre? Vad skulle då den här bloggen ha för existensberättigande? Skulle den fortsätta klaga över "fruktansvärda" förhållanden som i denna blogg beskrivs som särskilt utmärkande för FK om det såg ut så på många andra arbetplatser också?
Du käre insiktsfulla bloggare värjer dig ständigt mot jämförelser eftersom de utmanar kärnan i din missnöjesblogg. Om nu inte FK utmärker sig så mycket vad ska du då leverera i dina humorsistiska och sarkastiska inlägg?
Eller som du själv skriver:
"Sådana jämförelser blir dock inte så intressanta. Risken är ju att man alltid säger att det alltid finns dom som har det värre. Och vad hjälper det mig? ”Du skall inte komma här och snacka om spik i foten”! Grejen är väl att ALLA kan få det bättre."
Och just här, i detta citat, finns det jag vänder mig emot. Du vill enadst se det som finns i din direkta omgivning. Det är inte klarsynt överhuvudtaget. Det är TRÅNGSYNT!
Jag får kalla kårar och rysningar av det här. Jag kan nästan jämföra dig med en sektledare med vars vassa penna (och ja...pennan är mäktigare än svärdet) du förför en trött och utarbetad skara FK-anställda samtidigt som du speglar dig själv i glansen från allt beröm du får i kommentarsfälten. Du har skapat dig en riktigt pseudoverklighet där du får utlopp för din kliande skrivlust och samtidigt köper billiga poäng på att konstant leta reda på saker du kan beklaga dig över. Nej tack!
All jämförelse med andra människor, länder, verksamheter etc berikar oss. Det ger oss större kunskap och perspektiv på vår egen tillvaro och då kan vi kanske känna oss nöjda ibland. Att som du säger: "Grejen är väl att ALLA kan få det bättre" låter mer som ett avsnitt av Oprah Winfrey där jakten på den eviga lyckan och självförverkligande står högst på dagordningen. Min fråga till dig är då istället hur man ska veta när man har det tillräckligt bra? Eller räcker inte det? Kan det alltid bli bättre? och ska man då alltid eftersträva detta? Till vilket pris som helst?
Hur verklighetsfrämmande teoretikerna bakom omorganisationen är visar exemplet på hur arbetet på NFC beskrevs. Till icke-FK-läsare kan jag berätta att NFC är Nationella Försäkringscentra. Det är i dessa produktionsfabriker på ett fåtal platser i landet som "produktionen" av det som kallas "enklare" ärenden ska handläggas. Det gäller t.ex. Föräldraförsäkringen, korta sjukfall, bostadsbidrag osv. När dessa NFC skulle beskrivas poängterades det som en FÖRDEL att de som jobbade där inte skulle behöva ha kontakt med de som betjänades. Det ska alltså inte gå att kontakta sin handläggare. Vi skulle inte "störas" i produktionen. Men när man beskriver jobbet på det viset så har man ju inte fattat varför de flesta som jobbar på Försäkringskassan jobbar där. Dvs vi tycker om att ha mänsklig kontakt. Det som dessa teoretiker beksrevs som en fördel upplevde de flesta som en nackdel.
Jag har nu pratat med Maivor Isaksson. Hon menar att allting gått fel vad gäller utlämnande av allmän handling enl. Tryckfrihetsförordningen. De skrivna instruktioner som finns inom kassan om att inte lämna ut handläggarnamn och tjänstetelefonnummer är felaktiga och skall ändras, enl. Isaksson. Gårdangens hårdnackade försvar från Rolf Lindberg, var idag utbytt mot en hälsosam självinsikt. Sent skall syndarna vakna, kanske någon av er inom kassan tänker...
Själv tänker jag: Nu kanske Försäkringskassan slapp ytterligare en en JO-anmälan. Det hade blivit en anmälan där nämnda instruktionsdokument visat på att FK hade som ambition att bryta mot bestämmelserna i Tryckfrihetsförordningen (som är en grundlag stiftad av Sverige riksdag). Detta är dock förhoppningsvis nu ett minne blott, och man är alltså välkommen att ta reda på kontaktuppgifterna även till personalen i NFC-er. Kära FK-persona, välkommen upp ur era NFC-bunkrar...!
Isaksson har lovat att återkomma till mig med en skrivelse, där hon berättar om hur ändringen går.
Jag ser fram emot det.
http://www.st.org/index.php?id=6744
Jag har lång erfarenhet att samarbeta med FK. Jag blir allvargt bekymrad när jag ser hur rädda handläggare är. Dels är de rädda för att tycka till om sin arbetsplats, de tror att det är förbjudet att uttala sig offentlligt. Jag har träffat handläggare som är rädda och förväntar att de ska bli hotade då det går upp för allmänheten hur dålig socialförsäkrngen blivit. Jag tycker facket skulle träda fram och berätta om meddelarfriheten. Detta är ett allvarligt hot mot demokratin.
Idag har jag varit på två rehab-möte. En person har varit sjukskrven ca 8 månader och hon var inne på sin 5:e handläggare. Handläggaren kom inte till avtalat möte och lämnade inget besked. Den andre patienten har varit sjukskriven ca. 4 månader. FK hade kallat till möte men kom inte.
Om man inte inser att det finns problem, och att det finns anledning för såväl anställda som allmänheten att klaga, måste man ha störd verklighetsuppfattning. Att skylla på att det är gnällspikar som vållar kaoset är rent av löjligt och obegåvat.
Har just upptäckt din blogg och sträckläst den. Trots att jag lyckades lämna det sjunkande skeppet Kassan för cirka två år sedan, och således missat det senaste idiotpåhittet, är det fantastiskt i hur mycket man kan känna igen sig...
FK är en sjuk, sjuk organisation där åsikter, kritiskt tänkande och engagemang ses som farligt och skadligt och man gör sitt bästa för att bli av med personer som har dessa (hos andra arbetsgivare) ofta uppskattade kvaliteter. När man säger "gilla läget, eller gå" och medarbetare säger upp sig till höger och vänster och man inte fattar varför, inte ens VILL förstå. Det är sorgligt.
Jag förstår att du vill vara anonym, synd att det ska vara nödvändigt men det är jag övertygad om att det är.
Lycka till och hoppas att ledningen börjar lyssna på er anställda snart... Eller, i annat fall, att ni lyckas ta er därifrån så snart som möjligt!
Hörde en intressant sak idag...
Man ringer nu & flörtar med uppsagda & pensionerade för att be dessa komma tillbaka och arbeta inom bl.a föräldraförsäkringen.
Hur sjukt är inte det?
Dom tror dessutom att de här personerna, som av någon konstig anledning väljer att komma tillbaka bara ska behövas fram till årsskiftet.
Var ska alla ärenden ta vägen efter det? Finns det ett svart hål på FK?
Konsekvensanalys verkar vara ett helt främmande ord inom kassan.
Fråga;
Vad har hänt med räkneverket "Du är besökare nummer XXX"?
Blev det helt plötsligt nollställt?
Går ofta in på bloggen och det har varit kul att ha koll på hur mycket besökarantalet ökat.
Till dig som enkelt lyckats fixa målen: Grattis! Bra för dig! Kom bara inte och påstå att alla andra är inkompetenta och lata! Det finns så många sidor av detta. Min erfarenhet är att vi på kassan ofta lyckas nå våra många mål. Problemet är att målen ofta bygger på kvantitet istället för kvalitet. Ibland fuskar vi till oss snygg statistik till och med. Jag tycker det är viktigt att vi ifrågasätter och "gnäller" när målen allt mer börjar handla om pinnar i statistiken istället för kvalitet.
Jag ställer mig fortfarande VÄLDIGT frågande till hur i helvete man kan produktionsstyra rehabilitering till och med Majvor själv blev ju förvånad när vi lyckades nå målen med tidiga avstämningsmöten för att nämna ett exempel...
Till dig som är så driven att du inte har några bekymmer med att toppa de individuella målen;
Jag förmodar att du är mycket ung och inte har så mycket livserfarenhet.
"Ni gamla har varken viljan eller drivet!!!!
En gång blir även du gammal. Då kanske du förstår att man inte har lika lätt att lära sig nya saker, att komma ihåg på samma sätt som när man är ung, det tar lite längre tid. Jag tror inte att det saknas vilja eller driv hos dom "antika" medarbetarna.
Du gör säkert allt enkelt och snabbt. Men gör du det RÄTT?
Min erfarenhet är att de som uppvisar ett så strålande resultat som du- inte alltid har gjort RÄTT.
Då blir det en sån där gammal trögtänkt kärring utan drivkraft som får reda ut det hela.
Kram till dig min arbetskamrat, från den tröga kärringen!!!
underbara kommentarer. finns en viss känsla av att vissa inte tål kritik utan vill endast själva sitta och klaga på andra. när sedan någon säger att det inte alls är så farligt på FK och att mål och organisation funkar fint så blir folk upprörda och skyller på allt från att gamla inte kan lära sig nytt(då kanske det finns anledning att verkligen göra sig av med dessa) till att den personen måste vara mer nyanserad. Denna bloggen är väl alt anat en nyanser utan endast en kritisk, subjektiv och deprimerande åsikt som aldrig skapar något positivt vare sig för personen i fråga eller organisationen. Våga göra något konstruktivt istället. Våga skapa en förändring och sitt inte bara och streta emot och kämpa mot allt som är nytt.
ps: ja, jag vet vad jag talar om, ag är också fkanställd och jag älskar mitt jobb och tycker att dne nya organistaionen är kanon! äntligen är vi en organisation för 2000talet och inte en betongklump som tidigare.
Hur kan man påstå att det var bättre förr. tex kunde försäkringsslaget arbetsskador ta 4-5 år att få ett besked, nu håller man 120 dagar. Detta för att man har slutat med direkt kundkontakt och hinner därmed att göra utredningen. Vi har inte mer avslag elelr beviljanden för det utan ligger på samma kvalite och kvantite.
Det finns givetvis vissa saker som kunde göras bättre men det finns ingen organisation som är perfekt och ingen förändring som inte har baksidor. Men det är nog viktigtatt förstå att det är man som anställd som skapar organisationen och är en del av anledningen till varför organistaionen måste förändras ibland.
NU FÖRSTÅR JAG VARFÖR JAG INTE FÅR DEN SERVICEN JAG FÖRTJÄNAR SOM KUND EFTER ATT HA LÄST DENNA BLOGGEN.
NI ÄR JU FAAN HELT SJUKA SOM SITTER OCH SPYR GALLA HÄR OCH INTE GÖR ERT JOBB. SKULLE NI GÖRA DET SOM ER ORGANISATION LOVAR SÅ SKULEL ALLT VARA BRA OCH JAG SKULLE FÅ MINA PENGAR ELLER TOM ETT JOBB. EFTERSOM NI VERKAR HATA ERT SÅ SLUTA FÖR FAAN SÅ NÅGON SOM VILL OCH KAN FÅR GÖRA JOBBET ISTÄLLET.
vad tråkig inställning ni verkar ha på er arbetsplats. på vårt kontor så mottas ideer och tankar jättebra. har själv lämnat förslag på förändringar till NFC chefen oc det tog bara tre timmar efter jag mailat så fick jag svar att det var en bra ide som de skulle driva vidare och efter 3 dygn så fattade ledningen ett beslut om att göra förändringen. Nu vardetta ingen stor grej men alla jag mötte i ledningen var väldigt öppna för förslag.
bara att gratulera dig som fick igenom ditt förslag. Kanske din chef kan lära alla andra chefer hur man bör bemöta sina anställda?!
Fantastisk blogg. Fortsätt.
Jag hoppas att jag ska träffa några av dessa duktiga positiva FK-anställda i verkligheten.
Det har blivit så fel...
Varför ska man behöva säga upp sig när man tycker att ett viktigt och meningsfullt arbete utvecklas åt fel håll!!?? Jag hoppas innerligt att ni som är kritiska fortsätter att vara det mot allt det som känns fel. Gud hjälpe oss den dagen då alla statligt anställda är nöjda med allt som regeringen hittar på!!!
Men herregud, nu tar vi i så livstycket brister!
Till dig anonyme, som uppenbarligen är den som skall ta över; Lägg av!
Lägg av att lägga ord i min mun, eller presentera dom som om dom var skrivna med min penna! Vad jag beskrev var inte ”min enorma kompetens”, utan handlade om att även kassaanställda har perspektiv på arbetslivet i allmänhet. JAG har aldrig skrivit att jag inte vill jobba på kassan, att jag har för lite lön och att jag skäms över min anställning. Vad jag däremot vänder mig mot är dålig ledning och styrning, bristfälligt inflytande och information, och sist men inte minst, brist på att ta konsekvenser av en misslyckad strukturomvandling av kassan. När det gäller ditt synsätt i övrigt, t ex ” då ni gamla verken hade drivet, viljan eller kunnandet att sätta fart” ( ja, till och med felstavningen är rätt citerad) förstår jag att DU är anonym. Dina arbetskamrater blir väl ganska lätträknade…. och du… är du verkligen FK-anställd så ….jobbigt att inse va….är DU också en stor del av problemet!
Till det ”världssamvete” som tydligen missförstod mitt inlägg. Självklart att det berikar med intryck från andra länder, kulturer, arbetsplatser mm. Men intryck är en sak, jämförelse en annan. Du frågar: Skall man aldrig vara nöjd? Skall det alltid bli bättre? Till vilket pris som helst? Ställ istället frågan till ALLA kassanställda: Är du nöjd som det är nu?
Dina personliga påhopp i övrigt betackar jag mig för. Tråkigt bara att du i ett pennstreck idiotförklarar alla ”förförda, trötta FK-anställda”. Jag tror att dom, precis som du och jag, kan bilda sig en egen uppfattning. Och för dom, precis som dig, är det frivilligt att läsa…. Vilket dom och andra uppenbarligen gör, med tanke på besöksstatistiken. Är det kanske det som oroar en förtäckt arbetsgivarrepresentant?
Det är för övrigt svårt att spegla sig i glansen från allt beröm när man är anonym. Dessutom har jag hittills inte behövt ”leta” efter något att beklaga mig över, det finns så det räcker! Men du får gärna leverera synpunkter på ALLT som är så inihelvete bra så att det inte kan bli bättre. Om du nu är kassa-anställd, vilket inte framgår av ditt inlägg. Och jag hävdar fortfarande: Bara för att det är dåligt på ett ställe måste det inte var det överallt!
Besöksräknaren korrigerad. Tappade visst 22 000 träffar i ett nafs!
Anonym 14/8 09:42
Sök jobb på kassan då! Med din kompetens i svenska språket samt det sociala spelet verkar du ju vara klockren för tjänsten som personlig handläggare. Eller är jag elak nu som tycker att du ska göra något åt din egen situation?
Vad tror ni att ni löser genom att sitta anonyma här och bara klaga utan att komma med något konkret förslag på bättring eller sätt att organisera oss. Ni är fega viljelösa människor som är fyllda av jante och inte vågar göra något åt er situation och hela er värld verkar rasa samman bara för att organisationen förändrar sig och skapar nya kundmötesplatser och högre individmål... Gör något istället för att klaga, eller vågar ni inte det???
Att arbeta på Försäkringskassan har under lång tid varit ett tryggt och bra arbete. Under goda tider har det på många håll varit skyddad verkstad och många har arbetat i sin egen takt och ärligt talat inte haft särskilt höga krav på sig. Många chefer har haft dålig koll eller så har man sett mellan fingrarna och låtit folk arbeta efter "egen förmåga" eftersom det har varit jobbigt att ta tag i problemen. Ledarförsörjningen har på många håll bestått i befordran enligt turordning och inte via kompetens. Dessutom brukar man ju få vad man betalar för och eftersom inte heller chefslönerna på kassan varit särskilt höga historiskt sett så blir konsekvenserna därefter.
Under de senaste åren har en enorm åtstramning skett. Kraven på de individuella handläggarna har höjts avsevärt delvis pga nya sätt att mäta prestationer. Detta är den stösta förändringen för personalen. Från att befinna sig i en skyddad verkstad men noll kontroll och minimal feedback på prestation så kommer nya system som möjliggör mätningar på vad den enskilde handläggaren faktiskt har presterat. Det gör det heller inte lättare för de mer rutinerade handläggarna som haft ett behagligt arbetstempo som nu ser sig omkörda av unga akademiker som faktiskt har större vana att arbeta målinriktat. Det krävs en stor förändring av inställning hos en stor del av kassans personal och detta är inte ngt som personalen själva kan rå för. Det är ju den kultur som rått på kassan. Som kassans egna utsedda ledare har accepterat och möjliggjort. Denna förändring kan inte gå över en natt utan den måste få ta tid och kosta pengar. Vilket det stora problemet på kassan verkar vara just nu. Stora omställningar som inte får kosta pengar. Allt ska hända över en natt och förväntas fungera prickfritt...
Jag menar inte att alla på kassan tidigare har haft skyddad verkstad, men det har varit svårt att få positiv feedback om man gör ett bra jobb så många av de som varit ambitiösa har tidigt flytt kassan därför att de inte fått feedback eller lön för prestation. Detta är väldigt tråkigt då jag vet att många tyckt att arbetet på kassan varit både roligt och meningsfullt.
/Kajsa, numer inom den privata sektorn, som inte alls är bättre än kassan på alla plan. Har fortfarande problem att känna meningsfullheten i mitt arbete, men någon ser det jag gör, vilket gör att det är roligt att jobba, till och med övertid.
Tycker Kajsa ovan kommer med ett av de mest konstruktiva och insiktsfulla inlägget jag läst på den här bloggen.
Tack!
Jovisst har Cajsa i mångt och mycket rätt i sin beskrivning. Men det förtar ju fortfarande inte det faktum att omställningsarbetet lämnar en hel del övrigt att önska....
Idag stod det på Tok-Fia" att man måste förstå att vid en sån här stor förändring kan inte ALLT fungera perfek.
Vad är det som fungerar???????
Jag beundrar verkligen din glöd och din konspiratoriska läggning. Såfort det är någon som tycker om sitt arbete så måste det ju vara en förtäckt arbetsgivarrepresentant eller hur? Det måste ju vara någon som du kan rita dit på fiendesidan? Som du kan avfärda snabbt.
Jag hävdar fortfarande att du speglar dig i glansen från alla kommentarer trots din anonymitet. Det finns många som njuter i det dolda av båda goda gärningar och av onda gärningar. Du är en av dem.
När det gäller mitt s.k. personliga påhopp på dig så är det just detta din blogg till stora delar består av. Personliga och fega påhopp med stort mått av sarkasm. Du har ju snart hängt ut halva kassan och kallat dem för både det ena och den andra.
Nej just det...det var ju vår ledning du angrep och då är det ju ok. Vad dum jag är...där är ju personliga påhopp helt ok.
Jag hoppas du kan hitta glädje i ditt arbetsliv framöver och att du kan börja leta positiva saker som gör att du kanske mår bättre för det är inte bara "förtäckta arbetsgivarrepresentanter" som gör detta. Jag är mycket glad för att fler vågra lyfta positiva delar i den här bloggen. Nu börjar den blir mer läsvärd och nyanserad. I kommentarsfälten alltså. Dina inlägg är fortfarande befriade från detta så oroa dig inte. Det tar lång tid innan vi kan beskriva dig som nyanserad och objektiv.
Ja just det. Höll på att glömma en detalj. För ordningens skull ska det tilläggas att jag inte är en förtäckt arbetsgivarrepresentant. Jag är den glada och optimistiska jäveln som bor ganska nära Danmark vilket tycks ha präglat mitt sinnelag. Jag har skrivit några inlägg tidigare bl.a. en kastad handske där du utmanades att skriva något positivt om kassan vilket enligt din bedömning inte var möjligt. Helt otroligt tycker jag men det visar väl hur illa ställt det är i din värld antar jag.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att bli chef vilket borde vara helt otroligt att höra i dina öron. Jag uppfyller uppenbart kriterierna och de personliga egenskaperna för ett chefsjobb på kassan.
*Naivt positiv.
*Försöker se alla möjligheter som inte finns.
*Gillar värdelösa jämförelser med andra arbetsgivare eftersom detta enbart leder till att vi kommer att acceptera dåliga arbetsvilkor.
*Stannar kvar på mitt arbete för att jag fortfarande tycker om min arbetsgivare och arbetsplats.
Ja det finns säkert mer att lägga till!
Till observer, tack för denna blogg, tack för att du förgyller min dag och tack för att du orkar!
Jag anser att observers idé är genial och jag anser att denna blogg inte missgynnar vår arbetsgivare utan fungerar som en ventil för många handläggare.
Till du anonyme som enligt citat är "den glada och optimistiska jäveln som bor ganska nära Danmark vilket tycks ha präglat mitt sinnelag".
Ursäkta men dina inlägg är i mitt tycke inte optimistiska och glada, snarare agressiva. Du verkar känna dig kränkt, påhoppad och förolämpad av denna blogg vilket jag har svårt att förstå.
Kanske skulle du hellre bilda en egen blogg där alla dina åsikter fick komma till tals, framförd i en optimistiskt och glad ton.
Till dig, stackars sate, som skriver att du nu förstår varför du inte får några pengar eller jobb. Att det är handläggarna på försäkringskassan som genom att skriva och läsa här orsakat din livssituation.
Läs igenom blogg och inlägg några gånger så kanske du inser att det är frustration och uppgivenhet som råder bland handläggare över att inte kunna tillgodose försäkrade som är i behov av pengar/rehabilitering.
Detta beroende på bland annat snabba, stora förändringar och tuffa regeländringar.
Till Observer,
tack för att du skriver vad vi andra tycker. Lyssna inte på de som hackar. Vi är många, många fler som håller med dig, än de få som inte gör det.
Bagdad Bob var trogen sinhuvudman och gnällde aldrig. Trots svårigheter såg han positivt på sina och sina mannars insats. Han är något att ta efter - eller?
Hej Observer!
Sir V-ÄHS är här igen.
Tycker bloggen, initialt, fyllde en bra funktion och var/är en bra ventil för frustrerade medarbetare. Ditt sätt att behandla det svenska språket imponerar dessutom och du har mitt fulla stöd i de allra flesta av dina synpunkter.
I takt med att tiden rinner iväg och de ansvariga inte vill/vågar kommentera kritiken, minskar tyvärr bloggens betydelse. Vem vill kommunicera med en betongmur?
Det är just bristen på kommunikation som är den största bristen i den nuvarande organisationen och det är Curt, Maivor mf.l mycket medvetna om. Tig ihjäl kritiken verkar vara ledordet!
Det har gått förr och går säkert nu oxå. Att man inte vågar kommentera synpunkterna tycker jag är utomordentligt svagbegåvat och säger mer om ledningens bristande ledarskap än om de som kritiserar den.
Såg förresten Curt M i Dagens Industri iklädd kavaj/kostym spelandes tennis. Påminner, som artikeln antyder, mycket om gamle V Gustaf. Det är väl passande i dessa Pridetider! Skit i dina medarbetare på FK. Det är häftigare att vara med i DI!!!! Kanske kan ge ett nytt välbetalt jobb när det här är över..
Men så är det ju när man sitter i knät på politikerna, måste vara alla till lags (utom sina medarbetare)....och då kan man inte säga ngt kontroversiellt..
Idag på em. var det en dokumentär om den sk. Geijeraffären (prostituerade och politiker) på 1970-talet. Det är anmärkningsvärt hur politiker och andra makthavare kan ljuga medborgarna och medarbetarna rätt upp i "nyllet".
Det finns vissa paralleller.
Till er alla - Ha en underbar dag....
Snart har FK privatiserats/lagts ned och då har vi, som än så länge försöker hålla Titanic flytande, inte så mycket att spy vår galla på!!
Observer
tack för din blogg.
när jag läser den så inser jag att organisationsförändringen är helt rätt och att vi är på rätt spår.
SKRATT!!!
Lustigt att se hur arg du blir över de som lägger kommentarer som inte håller med dig. Det verkar vara ganska många som inte tycker som dig och som börjar säga ifrån dina ganska fega påhopp och enkla anklagelser på ledningen och arbetsgivaren.
Håller med många av dem som säger att du kanske borde se till din egen roll istället och se vad du kan göra för att förändra istället för att bara gnälla.
Vi är många kollegor på FK som sitter och läser din blogg(DVS DINA TRÄFFAR INNEBÄR INTE BARA ATT DET ÄR FLERA SOM HÅLLER MED DIG) och asgarvar åt din distans till verkligheten och hur du verkligen letar efter saker att snacka ner på FIA eller i organisationen. Din sista kommentar var nog den mest roliga då du inte vågar bemöta kritiken mer än att som ett småbarn klaga på stavfel och ett bemötande att är jag ett problem som anställd så är du det också...
till´Observer
DU ÄR ASKASS!!!
SÄG UPP DIG SNÄLLA!!!
bagdadbob??? Så bara för man råkar påstå att man är positiv och vågar se möjligheter i förändringar så blir man jämförd med bagdadbob...
Börjar mer och mer inse vilket skämt denna bloggare är och hans(eller hennes) förvirrade och som tur var få anhängare. För ni är få även om ni får en känsla av samhärighet och styrka här på bloggen. Senaste attitydundersökningen visade ju att våra ca 14000 anställda hade stort eller mycket stor förtroende för fk´s ledning. Och majoriteten av de anställda ansåg att de hade stora möjligheter att påveka sitt arbete och att de ansåg att organisationsförändringen var positiv och nödvändig.
Men tråkigare är ju att ni som är av annan åsikt inte vågar driva er fråga på ett öppet bord utan måste driva den i hemlighet på en blogg. Då blir det aldrig en förändring.
JA! Skönt att fler tycker illa om den här bloggen som gör mig deprimerad. Skönt att det finns hopp om bättring även på kassan. Skönt att fler ser det hoppet och tror på det! Visst är det skönare att gå till jobbet då?
I sydsvenskan idag skrver en professor i socialpsykologi, Thomas Johansson. Jag tycker ni kan läsa hela hans inlägg men här ett citat. "Istället för att lösa de problem som finns i en organisation, tar många företag coaching till hjälp och diskussionen läggs på individnivå. Detta är ett sätt att lösa arbetsplatsproblem som passar chefer. Det är inte organisationen som ska förändras utan den enskile"
I dagen artikel skrivs medst om coaching men proffesorns budskap är klart.
Det är så uppenbart att FK har stora problem. Det går lång tid innan ett problem blir offetligt och FK-problem undgår ingen i Sverige. Utbetalningarn funkar inte, Jo-anmälningar och överlagningar, information som visar sig vara lögnaktig propaganda, fel personer får fel pengar, folk som har rätt till försäkringen får inga pengar. Jag vill påstå att det också tillföljd av att FK inte funkat på ett tillfredsställande sätt knuffat människor till självmord. Det borde sedan länge vara väldigt allvarligt i en rättsstat att en myndighet fungerar så illa. Att inte våga se problemen och istället gå till angrepp på kriitiskt tänkande är det minst konstruktiva man kan göra. När ledningen börjar leta fel hos sina medarbetare istället för att ha förmåga att leda dem, då är det början till slutet. Det är väldigt illa när den här individuella jakten delegeras ner och man låter dom anställda ställas mot varandra. På Fk har det också gått så långt att medborgarna är fokus för felsökningsjakten och ställs mot dem som skulle hjälpa dem.
Jag tycker att den här sidan har en mycket konstruktiv bas. Det går inte att lösa problem om man inte vill beskriva dom.'
Fortsätt blogga.
Dom somi nte alls kan se din verklighet önskar jag skulle starta egen blogg. Jag säger inte detta med någon som helst ironi, förstod inte heller att BagdadBob var rikat till er som gillar hur det är på FK.
den där artikeln i svenskan med gubben som har en teori om problemlösning kan jag som är väl insatt i forskning kring konfliktlösning säga att han är starkt ifrågasatt när det gäller organisationsteori och konflikslösning på den nivån. Hans brister bgger mycket på att han ej ser organisationen som det viktigaste utan tror sig kunna tillfredställa alla individer i organisationen genom att ändra organisationen. Han förstår alltså inte organisationens roll i samhället och att det är individen som i första hand måste anpassa sig till organisationen.
men annars är han duktig. mycket inspirerande föreläsare.
DN-debatt hade en artikel för ca 2 veckor sedan. Den presenterade en mycket gedigen forskning. Resultatet är sedan tidigare känt men människor har en tendens att glömma rätt fort. Resultatet var att "ledning och organisation", var den enskilt viktigaste arbetsmiljö-faktor som påverkade människors hälsa , mående och sjukskrivning. Inga andra livsstilsfaktorer påverkade mer.
Jag är övertygad om att det brister i ledning och organisation i FK. Dom som har ansvar för detta borde vara allvarligt bekymrade o bör både kritiseras och ställas til anvar. Ni som arbetar inom
FK måste tänka till. Det är inget försvar att i efterhand säga "jag bara lydde order". Man är personligt ansvarig för sina handllingar.
Jag kan lova att jag har både utbildning och erfarenhet för att uttala mig om er ledning och organisation.
Jag tycker att denna blogg är begåvad och konstruktiv.
Till alla som tycker att vi anställda ska driva frågor på öppet bord:
Tror ni inte vi har försökt`?! Jag antar att ni som tycker att det fungerar bra att föra fram åsikter och förslag till förbättringar till era chefer, har chefer som verkligen bryr sig och lyssnar på sin personal. Tyvärr är det inte så på alla kontor. Jag är ganska säker på att majoriteten av oss har chefer som kommer med kommentaren "passar det inte, så byt jobb, det finns många som vill ta din plats", istället för att vara tacksam för att de har personal som vill förändra sin arbetsplats till det bättre. Har man slagit huvudet i väggen nog många gånger, så ger man till slut upp.
Observer: känner igen vartenda ord du skriver. Vet inte på vilken planet de som inte håller med bor på. Antagligen samma som Curtan...
Kul att se att det kommit in kommentarer från personer som trivs på kassan. Till er säger jag grattis till att ha hittat rätt arbetsgivare. Men att säga att vi andra (och vi är många, enligt undersökningen från maj som fick ledningen att vilja stärka mellancheferna) bara är slöa och otacksamma ger ingen konstruktiv debatt. Precis som anonym 17/8 kl 16,53 har folk på det kontor jag jobbar (ett fortfarande gemensamt NFC/LFC) endast bemötts med svaret "Passar det inte så byt jobb, det finns många som vill ha ditt" på frågor/synpunkter etc. Då blir det tyst och ilskan vänds åt annat håll, och denna blogg upplevs som en andningshål.
Om nu ledningen (vilket jag betvivlar) vill ha en konstruktiv debatt och dialog borde hela ledningen (Curtan, Maivor, Orustfjord och alla andra) besöka varenda kontor och låta personalen fråga, fråga och fråga. Det måste få ta tid! Jag är övertygad om de inte kan svara varför personalen behandlas som den gör, och inte heller på varför man måste slå sönder allt. Vad gör exempelvis ledningen för att behålla kompetent personal? Inte genom att erbjuda god lön, klara besked, arbetsro eller annat som av personalen anser vara vitalt. Det finns många fler frågor, men svar lär vi ju inte få... inte om man ska gå efter hur ledningen agerat hittills.
Tack för ordet.
fktanten... vad konstig arbetsplats du måste ha. Vi får alltid klara och tydliga besked om vad som gäller på vårt kontor och ledningen lyssnar alltid på oss så länge vi kommer med realistiska förslag och tankar. Men de som kommer med fördslag som att "jag vill sitta kvar på mitt gamla kontor för det har jag gjort i 10 år" eller klassiska inställningen att man skall få anpassade arbetsuppgifter för man har svårt för förändringen så förstår jag ledningen fullt ut när de säge ratt det är denna organisationsförändringen som gäller och att man som personal måste anpassa sig till den. Sedan finns det massor av möjligheter att förbättra detaljerna i organisationen så vi blri ännu bättre på det vi gör.
Den sista var fin, läsbarhet 2:a.
Verkar som om FK:s propagandaavdelning har slagit på EBK:n nu va ?
Varför associerar jag till ordet 'toppstyrt' ?
Hej
Det där riktigt långa inlägget kräver nästan en ege blogg. Annars får man dela upp det som en följetång.
De förslag som slagits ner på vårt kontor handlar inte om "jag vill sitta kvar på samma kontor som senaste 10 åren"-karaktär. Det handlar om förslag på hur arbetet ska förbättras, hur arbetssättet kan bli snabbare, hur kunderna ska bemötas mm mm. Jag blir lika förvånad varje gång, att ni tror att vi är imbecilla idioter som bara läser och skriver här för att klaga. Vi har försökt! Vi har kämpat! Många har gett upp och fler är på väg. Men det finns ju som sagt alltid någon annan som vill fylla din plats..
Någon försöker visst göra sig rolig........jag föreslår att du går och leker nån annanstans!
Anonym 17/8 kl 22,12: Gratulerar! Ni verkar ha en ledning som är som det är tänkt. Det är det inte hos oss. Några exempel:
- vid ombyggnaden "glömdes" besöksrummen bort. Vi "blev uppmuntrade" att inte boka besök annat än i yttersta nödfall. Hur får man då schyssta siffror när det gäller genomförda besök?
- vi fick plötsligt inte kontakta AF längre, man inväntade nya direktiv. Det tog tre månader och sen sa de att vi använda de gamla numren. Hur många överlämningsmöten tappades där?
- de bärbara datorerna får inte användas utanför den låsta lokalen. Vad ska man då ha en bärbar dator för?
Det var ett axplock, det finns mycket mer att diskutera.
Det är uppenbart att Försäkringskassan kommer att bantas rejält under rådande allians. Som jag ser det kommer rollen Personlig Handläggare att vara borta senast om 2 år. Ansvaret läggs på individ och arbetsgivare. De som inte kan vara kvar på ordinarie arbete får helt enkelt söka nytt jobb. Jag misstänker att vi snart kommer att ha skoputsare i våra T-banestationer för dem som inte hittar annan försörjning.
Det är säkert inget fel i detta. Jag kan se nödvändigheten i att stuva om ansvarsfrågan rejält.
Det jag finner tråkigt är att man inte redovisar intentionerna i sin helhet. Det blir så mycket enklare då. Jag antar att orsaken till att man inte redovisar intentionerna öppet är att man misstänker att svenska folket skulle ramaskria och protestera högt. Och kanske skulle (S) vinna röster...
Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Och jag har redan bestämt mig - jag lägger ingen energi på en sjunkande skuta.
Till Observer: Du vet väl att du kan ta bort inlägg som är opassande på något sätt. Typ det långa fjompiga som börjar "Västmanlandsmodellen....."
Puss från ett av dina fan
Sätter sina barn i de nya elitskolorna
Friskolan är den nya elitskolan.
Tre av fyra elever har akademikerföräldrar.
– Det blir mer och mer segregering, säger Karin Wahlström på Skolverket.
Den högutbildade medelklassen lämnar den kommunala skolan. Det visar Petter Elmeroths och Kristoffer Engdahls unika enkätstudie vid Kalmar högskola.
De har kartlagt vilka av kommunens föräldrar som sätter sina barn i friskola. Resultatet: 72 procent av barnen har akademikerföräldrar. Och fler än hälften av hushållen har en årsinkomst på över 450 000 kronor.
Rikare föräldrar
Annan forskning, bland annat från Skolverket, bekräftar resultatet – även om det ser annorlunda ut på exempelvis religiösa friskolor.
– Att föräldrar med högre utbildning oftare väljer friskola åt barnen är väl känt. Det är lättare för dem som har utbildning att göra ett medvetet val, säger Karin Wahlström.
Tidigare forskning visar också att friskoleföräldrarna tjänar mer än de som väljer kommunal skola.
Och enligt experter försvinner starkare elever från den kommunala skolan.
– Föräldrarnas utbildning är den bästa förutsättningen för att barnet ska klara sig bra i skolan. Så om de här barnen koncentreras till friskolor medan arbetarklassbarnen stannar kvar blir det segregering, säger Nihad Bunar, docent vid Stockholms universitet.
”Det är olyckligt”
– Detta kan leda till att kommunala skolan får elever med sämre förutsättningar. I förlängningen kan friskolan bli en sorts elitskola, säger Petter Elmeroth.
Samtidigt förlorar den kommunala skolan pengar när den blir av med elever.
– Det man kommit fram till i Kalmar är standard, inte bara i Sverige utan i världen. Det är olyckligt. För att barn ska kunna utveckla bra relationer till folk i allmänhet är det viktigt att de tillbringar tid med barn som kommer från andra typer av familjer, säger Bo Rothstein, professor vid Göteborgs universitet.
Lockar närboende
– Men segregationen kan även bero på boendeområden. Om man exempelvis öppnar en friskola på Östermalm attraherar den främst de som bor där. Då kommer inte segregationen öka, den fanns redan där, säger Anders Lindbom docent vid Uppsala universitet.
OM HAN SKALL TA BORT ALLA FJOMPIGA INLÄGG SÅ LIGGER HANS EGNA BLOGG ILLA TILL JU.
SKRATT!!!
Polisanmäl! Ta bort kommentarerna.
Synd om sve demokrati.
Hjälp!
Västmanlandsmodellen och puckot som skrev "slynan". Är ni på permis från hispan? Har ni fått halva hjärnan bortskjuten?
Inläggen har ingen som helst substans i sammanhanget, de är meningslösa, märkbart retarderade och avslöjar en hel del om de som skrivit de sk."inläggen". Jag tror inte de här pellejönsarna arbetar på FK.
Skulle dom det skulle vi ha mkt STORA problem.
Fortsätt Observer, du har vårt stöd även om det är knäpptyst uppifrån.
Sir V-ÄHS
Sicka fegisar dom är....
Skärpning! Ingen vinner nåt på detta larv! Alternativet blir att jag granskar alla inlägg innan, men då blir det ju inte lika kul, eller hur!?
Hej Observer!
Jag kan inte fatta inläggen om att man är motfalls för man inte kan byta rum efter 20 år och bla, bla, bla. Det är väl inte det det handlar om? Jag kan byta rum trots mina 30 år på kassan! -Men situationen att jag inte längre kan hjälpa de jag är satt till att hjälpa gör att jag känner mig helt uppgiven. Jag är inte "PHL" trots det har jag mitt tele-nr på de brev jag skickar ut. Jag får förtvivlade samtal från försäkrade som sparat på mit tele-nr. De ber mig om hjälp med både det ena o det andra. Jag kan inte säga "ring kundtjänst"- när den försäkrade redan sagt at de ringt dit- de kommer inte fram. Vad blir följden, jo jag lägger otroligt mycket tid på att försöka hitta en lösning på den försäkrades problem- dvs vem i hela j...vla landet ska man fråga?. Det var sådana frågor som jag tidigare visste vem jag kunde fråga- till vem jag skulle hänvisa den försäkrade.
Till dom där "superfräsarna" som tycker allt det nya är så bra- har ni fattat vem ni är till för?
Det tror jag inte. Ni är till för Maivor och Curtan, Jag "stofilen" är till för den försäkrade.
Stofilen: tack för inlägget! Det är precis så det känns! "Superfräsarna" jobbar för sig själva och BARA för sig själva, inte konstigt att man tycker situationen är bra då... Vi som försöker och vill hjälpa personer som kommer i kontakt med FK mår dåligt av hur situtaionen har blivit. Vilka vill FK ha kvar? De som bryr sig om kunden, eller de som bara vill ha hög statistik?
Jag kom tillbaka till jobbet efter semestern igår och jag kunde ta upp bloggen och samtliga kommentarer.
Dessutom kunde jag komma in på en annan sida som tidigare varit spärrad....så, kanske man tänkt om vad gäller censur....Intressant!
Skicka en kommentar