Det är i sanning märkligt. Jag, en liten kugge i maskineriet, ondgör mig över brister i socialförsäkringsadministrationen. Jag dristar mig till att skylla på inkompetens ledning, illa genomtänkt organisationsstruktur och taskig tajming. Jag ”råkar” också koppla detta till hur försäkringen hanteras och uppfattas av alla dom som av en eller annan anledning är brukare av våra tjänster. Lyfter man blicken utanför våra gråa betongväggar, spetsar öronen och använder alla sina sinnen kan man upptäcka att jag inte är ensam. Vid det här laget har tusentals insändare, bloggare, debattörer, ledarsidor och vanliga försäkrade samstämmigt utropat: Vad fan håller Försäkringskassan på med?
Eftersom det finns så många andra som fokuserar på den enskilde människan, på försäkringens innehåll och människors rätt till en fungerade offentlig myndighet har jag valt att istället fokusera på den interna verksamheten. I brist på intern kommunikation, möjligheter till reellt inflytande och dräglig arbetssituation startade jag denna blogg. Inte i första hand för att skapa någon ”missnöjesvåg” bland kassans anställda . Nej, syftet var väl en lite naiv tro på att kan man inte göra sig hörd på det ena sättet så får man prova det andra.
Nu beskylls jag för att med ljus och lykta leta efter fel och brister att kritisera. För att konstant nagelfara Tok-Fia och slakta allt som kommer i min väg. Sanningen är den att jag nagelfar FIA, den ENDA kommunikationskanal som f n finns, för att försöka förstå, försöka hitta svaren på alla frågor. Tyvärr lyser dom med sin frånvaro. Ibland hittar man däremot en och annan ljuspunkt i reklamblaskan DS (Din Socialförsäkring). Mellan alla annonser för olika rehabiliteringsaktörer och käcka klyschor från Curt Malmborg hittar man ibland fakta som kan belysa och skapa förståelse för den eklutsvandring vi är inne i.
Men nu börjar jag undra om det är värt besväret. Någon dialog med Försäkringskassans ledning blir det inte tal om. Tvärtom, ledningen fortsätter att tiga som muren. Och på AP-träffen gör man sig inte besvär med att diskutera något som inte finns i manuset. Det kan man ju möjligen stå ut med. Men när även ”kamrater” inom kassavärlden rapar refränger i kör med arbetsgivaren, typ :”Snälla säg upp dig!”, då kan man bli betänksam.
Det är ingen konst att ta gratispoäng. Det nyttjar inte heller något till, inte ens som självändamål. Jag finner det dock märkligt att de stora grabbarna nästan kan slå knut på sig själva i konsten att göra just detta, plocka poäng på nonsensgrejer utan att någon reagerar.
Det är återigen Curt Malmborg, vår högste chef, som utmärker sig. Först en debattartikel i Göteborgs-Posten tillsammans med Erik Åsbrink. Ett konstruktivt inlägg, vill jag betona, om att socialförsäkringen i sin nuvarande form har överlevt sig själv, behöver ses över och förnyas. Det kan vi alla, som genom åren sett lappverket, verkligen skriva under på!
Men sen då? Tillbaka i verkligheten, med alla ärendebalanser och missnöjda försäkrade. Jo, vi skall lösa alla problem med TILLFÄLLIGA EXTRA-INSATSER! Innan årsskiftet skall allting vara i balans. Personligen tycker jag att statistiken talar ett annat språk, se t ex bara på telefonstatistiken från förra veckan. Några två minuters väntetid handlar det inte om.
Men hur var det nu med gratispoängen?
Citat från FIA:
” Samtidigt hoppas Curt Malmborg att politiker och opinionsbildare bidrar till en ökad samsyn kring sjukförsäkringen. – Reglerna uppfattas som hårda och krångliga och ilskan och besvikelsen fick till stor del våra medarbetare ta emot. Så kan vi inte ha det i längden, säger han.” Vidare; Det är alltså inte särskilt konstigt att allt inte fungerar helt perfekt, säger Curt Malmborg.”
Nej, så kan vi inte ha det i längden. Problemet är väl bara att de hårda och krångliga reglerna inte är något som ligger inom kassans beslutssfär. Är dessutom förändringar av dessa regler beroende av en allmän översyn av socialförsäkringen lär vi få vänta 5-10 år till…….
Men vän av ordning ställer sig frågan: Tillhör inte Curt Malmborg själv den skara av opinionsbildare och ledare som kan påverka och förändra?
Dessutom: Det är ganska stor spännvidd mellan att inte fungera helt perfekt till att inte fungera alls!
Nu till något helt annat.
Senaste veckan, framförallt under helgen, har bloggen bombarderats med inlägg som tyvärr måste falla för censuren. Det handlar om porr-inslag, uppläggning av HELA tidningen DS, diverse script som ej går att läsa mm, mm. Med andra ord, inlägg som över huvud taget inte har med debatten på den här bloggen att göra. Det finns bara ett syfte med sådant och det är att försöka kvadda bloggen eller få den stoppad . Tråkigt, men demokratins dödgrävare finns väl överallt, jag hoppas bara och tror att detta inte är något som kassans anställda sysslar med.
Vi gör nu ett nytt försök att hålla bloggen öppen, men fortsätter dessa trakasserier blir det tvunget att jag granskar alla inlägg före publicering. Det tycker jag själv skulle vara mycket begränsande, när vi nu i övrigt lyckats ventilera både det ena och det andra!
tisdag 19 augusti 2008
Skillnad på folk och fä?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
41 kommentarer:
Tackar först och främst för en bra blogg!
Den senaste artikeln från vår Curt Malmborg i DN är intressant att läsa. Det skulle dock vara intressant att läsa en oberoende undersökning som inte är "jävig". Har faktiskt svårt att köpa undersökningens resultat.
Artikeln avslutas med "Att fortsätta leva med de felaktiga förväntningar som i dag finns på försäkringen är till skada både för de enskilda och för våra medarbetare. Det är därför viktigt med dels informationsinsatser (som Försäkringskassan startar lite senare i höst), dels opinionsbildning. Här är det viktigt att såväl politiker som andra opinionsbildare hjälper till att sprida rätt förväntningar på försäkringen."
Man kan undra om "rätt förväntningar" innebär att man måste ligga inför döden innan man får ersättning? Alla människor som t.ex. har nedsatt arbetsförmåga p.g.a. stress, vilket inte är en tydligt fysisk "åkomma", ska alltså förvänta sig att de om möjligt kan räkna med att bli än mer stressade då de inte har möjlighet att få lugn och ro och tid att komma tillbaka.
Jag gillar din blogg.
Folk förnekar sig inte när dom vill sprida sin dynga för att sabba för andra.
Håller med om att man helst vill ha en helt öppen blogg,men det näst bästa är att granska först.
ALLt är bättre än om denna bloggen inte få finnas längre!
ha en bra dag!
Curtan skrev i DN och försvarade sig mot kritiken ang den NYA sjukförsäkringen, och påstod att en ny undersökning visar att inte drivit folk till mer socialbidrag, jämfört med förra undersökningen för nåt år sen. Tacka 17 för det, den nya är ju så ny att sannolikt ingen hunnit bli utförsäkrad ännu! Kom igen om två år (dispenstiden för gamla sortens tillfälliga sjukersättningar är max 18 månader), och jämför den gamla med den nya, så blir nog resultatet annorlunda! Det han gör är att jämföra äpplen med äpplen, men påstå att det svarar på frågan hur äpplen och päron skiljer sig åt! (...eller, hur man ljuger med statistik!)
Tycker att bloggen har tappat vad gäller riktning och substans. Tråkigt...
Hur menar du Calle?
nu får man som fkanställd tydligen inte vädra sina åsikter här och säga att man gillar det nya, förändringen och att man inte gillar gnällspikarna som inte komemr med något konstruktivt i sitt negativa tänkande.
Tråkigt i denna så kallade demokratiska blogg.
Jag är stolt över den nya organisationen och försäkringskassan och tycker det är pinsamt att man inte vågar göra något åt sin egen situation när man vantrivs så.
undra hur mnga positiva inlägg du komemr släppa fram då om du nu skall granska oss innan. Känns som du inte vill se att det finns något positivt i FK utan bara ha detta som en klagomur och tycka att alla andra utan du är kassa och kväver åsikter.
Hej, ni som är så possitiva till den nya organisationen. (Jag har i och för sig inte läst allt i den här bloggen). Av det jag har läst har jag inte sett några exempel på vad det är ni tycker är så bra.
Ge gärna exempel både på det som är bra för den försäkrade och de anställda.
Är det för att det nu går så snabbt att komma fram till FK / telefon?
Är det att man får beslut och ersättning mycket snabbare än tidigare?
Är det för att vi som anställda fått mycket större möjlighet till utveckling / variation t ex att internt byta arbetsuppgifter för att öka sina kunskaper?
(Visst kan man byta arbetsområde om man är villig att rycka upp hela familjen o flytta 20 mil).
Den möjigheten har inte jag, så här sitter jag och betalar ut TFP 40 timmar i veckan- inte så jätte stimulerande.
Sluta gnäll!
De inlägg jag tagit bort är INTE rumsrena! Calle och ni andra som tycker annorlunda än mig är verkligen välkomna att vädra era åsikter utan censur!
Antagligen varierar ledarskap och trivsel mycket från arbetsplats till arbetsplas, från enhet till enhet, från region till region och från ärendeslag till ärendeslag...
Jag är uppriktigt glad över att många tycks trivas bra på sin arbetsplats, med sina uppgifter och med ledarskapet. Grattis.
Själv tillhör jag skaran som vantrivs alltmer från dag till dag. Jag har dessvärre helt tappat förtroende för ledning och dessvärre har den här bloggen gjort att jag tappat förtroendet för kollegor som tycks bli så oerhört provocerade av att deras arbetsplats diskuteras öppet på nätet att de känner sig tvingade att sabotera! Det är märkligt. Mycket märkligt. Och faktiskt även skrämmande...
Obehagligt rent ut sagt.
Men även obegåvat och barnsligt.
Jag som levde i tron att i alla fall kollegorna var smarta. Nu vet jag bättre.
För mig har den här blogen betytt oändligt mycket. Jag har med stor iver läst och njutit av Observers sätt att uttrycka och formulera det jag känner och tycker.
Jag har följt blogen både under min sjukskrivning och under min semester. Det har varit en lisa för själen att veta att jag inte är ensam om att vara kritisk över ledarskap och riktning.
Tack Observer för ditt mod och ditt pricksäkra sätt att formulera det många av oss känner!
en modern myndighet och inte 21 län som gör hur som helst tycker jag är mycket positivt. rättsäkerheten är större när det finsn ett likatänk i organisationen. Sedan tycker jag det är mycket br att vi tittar på vilka försäkringsslag som verkligen behöver möta kunden live och vilka som inte behöver det. Allt handlar ju om resurser. Har vi 14000 medarbetare och x antal försäkringar så kan inte alla möta kunden live för det skulel ta för lång tid och det skulle resultera i dåliga resultat för kunden. Nu kan vi lägga resurserna på de möten som är viktigast, rehabarbetet. Det tycker jag är GRYMT BRA med organisationen. Sedan finns det givetvis massa barnsjukdomar som vi måste göra oss av med men det måste väl alla medarbetare räknat med.
Sedan är jag väldigt stolt över ledningen som jag tycker representerar fk väldigt bra och alltid lyssnar när vi kommer med förslag på förändringar i handläggningen och genomför de förändringarna eller ger tydlig förklaring varför det inte går.
Härlig dubbelmoral!!!
Ledningen, Curt, Majvor och alla andra som råkar ha tagit ett ansvar i organisationen skall sluta, få sparken eller avgå, men när någon positiv stackare råkar tycka att folk som bara gnäller och inte gör något skall säga upp sig så skall bloggen stängas och alla tycka synd om den stackaren som bloggar anonymt.
buhubuhubuhu. vad ledsen men kan bli
tack observer för att du ger oss motivering att fortsätta driva på organisationsförändringen. efter att ha läst din blogg så måste vi förändra mer och snabbare!!!
förstår inte riktigt varför du blir så upprörd när folk säger att du skall sluta när du inte trivs.
Det är ju så normala människor gör när de inte trivs på jobbet, i relationen eller med annat i livet. Antingen gör man något åt det eller så slutar man, byter till någt ställe där man passar bättre in. Alla skulle ju må bättre då. Organisationen vill ju tydligen inte ha dig, du vill inte ha det nya fk. Så varför inte sluta???
Varför skall vi bli upprörda av inlägg i kommentarerna som inte hör bloggen till. Det är väl bara att bläddra vidare. Ser inget problem med att någon vill skoja med bloggen. Låt dem hållas. Då lyckas vi på sätt och vis ha en totalyttrandefrihet där alla får säga precis vad som helst. Börjar vi censurera så visar vi ju bara att vi inte tål andras eller vissa inlägg och då har de ju lyckats med sina syften med kommentarerna.
För övrigt så anser jag att FK är en bra arbetsgivare. Jobbat i tio år på FK och jag tycker förändringen var väldigt nödvändig. Vi kunde ju gärna inte fortsätta så som vi gjort tidigare. Vi har de tio senaste åren haft minst nöjda kunder av alla myndigheter samt massor av felbeslut, långt från kunden, enorma beslutstider och som en annan bloggare sa, 21 olika organisationer där man gjort olika i försäkringen.
Kommentar till inlägget kl 19:21
Menar du således att vilken förändring som helst är bättre än ingen förändring alls. Även om det blir sämre än tidigare? Jag tycker att en väl genomförd förändring som förbättrar för försäkrade och anställda hade varit på sin plats. Nöjda/delaktiga medarbetar gör ett bra jobb. Håll med om att det har gått lite för fort och inte varit alldeles genomtänkt hela vägen! Dessutom har olika medarbetar i landet fått olika besked vid skattningarna. Resultatet för en del har blivit uppsägningar. Ingen bra personalpolitik! Själv hade jag "turen" att arbeta med arbetsuppgifter som blev kvar på orten och fick rak övergång. Ett år tidigare arbetade jag med arbetsuppgifter som hamnade mer än 12 timmar bort. Tur eller skicklighet???
du anonyme sjukskrivne. tråkigt att du blir upprörd för at du har kollegor som trivs och säger det på denna bloggen. Varför ser du det om att vi som trivs sabbar för dig. kanske kunde vara en morot och en insikt att du kanske kan finna en bra plats inom kassan trots allt. Vi är ju ganska många nu på bloggen som vittnar om att det är bra på många ställer på kassan.
själv var jag jättenegativ när jag var tvungen att byta kontor och arbetsuppgifter efter 12 år och pendla 1 timme extra varje dag, men nu när jag har börjar på mitt nya kontor så ser jag så mycket nytt och roligt, nya kamrater, nytt sätt att jobba och kunder som äntligen blir nöjda och får den hjälpen vi skall ge dem.
Nej men så liten du gör dig. Tål du inte att "kamrater" ger ärliga direkta råd till dig? Blir det obekvämt när kollegor tycker annorlunda än dig?
Jag måste vidare upplysa dig om att även Curt och Maivor är dina kollegor och dom angriper du. Då kanske du inte ska bli så nedstämd av att andra vill ha högt i tak även i denna blogg? Du borde snarare välkomna mångfalden av åsikter och kommentarer för att det här ska vara ett demokratisk forum som du tycks vilja.
Eller vill du att fler ska tycka illa om kassan? Blir du mer nöjd då?
En modern myndighet och inte 21 län som tidigare gjort som dom vill? Jag tycker inte att de 21 länen tidigare gjort "som dom vill".
Man har följt lagen vilket torde vara det huvudsakliga syftet. Sedan har man på varsitt håll försökt att förbättra saker vilket tycks vara lättare att göra på en "Lägre nivå" där man känner varandra och kan skapa diskussion och förståelse.
-Sen det där med rättssäkerhet, som enligt någons inlägg ska ha blivit mycket bättre!!!
Jag tror jag "skrattar på mig". När vi hade de 21 länen fanns för mig möjlighet att påtal brister och vi jobbade intensivt med att förbättra. Hej JO! Vill du ha exempel på brister i rättssäkerheten! Det kan du få av mig. Enkelt snabbt och ofta inte rätt!!!!!
Jag som inte arbeta på FK men som i 25 år haft FK som nära samarbetspart, blir riktigt illa berörd av vissa inlägg. Det är inte OK att behandla medborgarna som FK gör. Det vittnar om att dom som arbetar inom FK behandlas föraktfullt för sådant rinner alltid neråt och där står medborgarna. Den här bloggen har återgett mig förmågan att inte generalisera och tycka illa om alla som arbetar på FK. Men jag vill lova att det är flera befattningshavare som jag svårligen kan respektera. Jag tror det hade varit bra om man ställdes inför rätta om man inte sköter sitt ämbete. Det skulle utsortera de okunniga och samvetslösa. Det skulle också medföra att t.ex. FK anställda ställde krav på att det fanns förutsättningar att lösa de uppgifter som man är anställd för.
Jag såg gärna att man omvandlade JO-anmälningar till kännbara straff.
de som lägger inlägg här utifrån deras erfarenhet av samarbetet med fk är ju antagligen från af eller vården och AF är ju bara fyllt med tomtar, när förmedlade den organisationen ett jobb senast??? och vården har ju på rutin sjukskrivit halav sveas befolkning de senaste tio åren och förfäras över när någon ifrågasätter deras metoder och tycker att man kanske kan jobba lite under sin sjukdom. så det är klart att ni samarbetspartners är chockade nu när vi börjar ställa krav.
sedna har vi ÄNTLIGN en sjukförsäkring som är aktiv och som driver på processen till friskhet vilket måste vara grymt positivt för alla sjuka. Övriga europa har detta systemet redan och de lyckas mycket bra med hanteringen av rehab och vägen tillbaka till frikshet.
För övrigt håller jag med om att 21 län var hopplöst, skåne gjorde en bedömning och om mna sedan hade samma sjukdom i blekinge fick man ett annat besked. PINSAMT! Nu har vi en möjlighet att ensa och slipepr massa länsdir som tror de bestämmer över försäkringen.
Det lustiga med framtiden är att vi då
kommer att kalla vår tid den gamla godaDet lustiga med framtiden är att vi då
kommer att kalla vår tid den gamla godaDet lustiga med framtiden är att vi då
kommer att kalla vår tid den gamla godaDet lustiga med framtiden är att vi då
kommer att kalla vår tid den gamla godaDet lustiga med framtiden är att vi då
kommer att kalla vår tid den gamla goda
Om det är enkelt sbannt och oftast inte rätt så måste det ju bero på handläggaren och inte organistaionens 21 läns varande eller inte varande... eller? Har du som handläggare börjat göra fel bara för att alla i sverige skall göra lika helt plötsligt???
Enkelt Snabbt och Rätt ..... även i denna blogg blir det fel, ibland svårt att veta vad "anonym" egentligen sa??
Många gamla rävar finns det kvar och vissa nöjda om än inte så gamla.
Att man trivs på FK är inget att skämmas för utan bara tacka för att man hamnat "rätt" i den stora kolossen, fått "rätt" närmaste chef och inte minst att man trots allt har många härliga mysiga underbara glada arbetskamrater som håller en uppe ... om inte dessa fanns så ... vore väl flera av oss på FK utanför och sjukskrivna.
Enfaldigt Svårt Rättshavererande trodde jag att det betydde?
Jag läser i bloggen och konstatera att många av tycks missa vad detta handlar om. Självklart är det så att socialförsäkringsadministrationen behöver förnyas, förändras & förbättras. Alla som någon gång arbetat på FK torde ha insett detta relativt pronto - vi pratar stenålder här.
Frågan är dock HUR förändringen skall göras - där finns mycket att tillägga.
Jag befarar att en total brist på kompetens rörande de vattentäta skotten mellan operativ verksamhet och ledning är till stor skuld.
Kanske behöver samtliga ledningspersoner "steka hamburgare" ett tag för att få en förståelse för kärnverksamheten - som faktiskt är den viktigaste delen i arbetet med balanserade styrkort.
Fortsätt du att blogga - jag tycker numera att det är ett spännande organisationsfenomen då jag inte lägre arbetar hos er - vilket är något jag återigen rekommenderar alla som har möjlighet.
/Bull
Jag är inne på samma sak som Nalle och Bull (förresten: varför kan ni övriga inte hitta på en signatur i stället för att stå som anonym? Dessutom till vissa av er: försök om möjligt att höja debattonen från dagisnivå.)Jag tycker att insändarna blandar äpplen och päron för att citera Observer. De av er som är nöjda trivs troligen i sin närmiljö medan Observer höjer blicken och kritiserar hela SFA inkl ledningen. Själv är jag i den situationen att jag trivs i min närmiljö men är starkt missnöjd med högsta ledningen och i synnerhet hur de skött org-förändringen. Anledningen till att jag inte sökt annat arbete är dels att jag trivs med närmaste chef och arbetskamrater dels att jag inte gett upp hoppet att högsta ledningen så småningom ska förstå hela vidden av vilket uppdrag FK har och hur otroligt svårt det är att vara "gatubyråkrat". Org-förändringen genomfördes blixtsnabbt och utan djupare analys av problemen i den tidigare verksamheten. Den sköttes dessutom av två nyckelpersoner som saknade kunskap om myndighetsutövning, även om den ena hade viss erfarenhet av postbefordran. Ledningen har inte heller velat lyssna på den kritik som framförts under resans gång och genomförandet har präglats av total nonchalans för mänskliga faktorer. De problem som man inte kunnat blunda för har lett till snabba kortsiktiga åtgärder som bara skapat ytterligare förvirring för de anställda. Den "vi-trivs-kampanj" som bedrivits på Fia är löjeväckande, i synnerhet eftersom det saknas motvikt i form av NÅGON kritisk person. Vad vill man åstadkomma med den kampanjen? Det går ju faktiskt inte att beordra någon att vara glad och nöjd, det tyder i stället på dålig respekt för de anställdas intelligens. Ett sätt att öka respekten är att samtliga chefer i högsta ledningen sätter sig med några handläggare i några veckor och sätter sig in i hur det är att VERKLIGEN fatta enkla, snabba och rätta beslut med de förutsättningar som finns idag.
Jag trivs både med mina arbetskamerater och med ledningen och organisationen. tycke förändringen är jättebra!!!
förstår inte riktigt varför du blir så upprörd när folk säger att du skall sluta när du inte trivs.
Det är ju så normala människor gör när de inte trivs på jobbet, i relationen eller med annat i livet. Antingen gör man något åt det eller så slutar man, byter till någt ställe där man passar bättre in. Alla skulle ju må bättre då. Organisationen vill ju tydligen inte ha dig, du vill inte ha det nya fk. Så varför inte sluta???
Regeländringarn är bra och efterlängtade - genomförandet av förändringarna suger!
Till Anonym 0819 kl.23.11!
Så fel du kan gissa. Jag arbetar inte på AF eller inom vården. Är du verklien anställd på FK? Jag misstänker/hoppas att du bluffar. Din inställning till andra myndigheter hade du inte kunnat vädra på den myndighet där jag arbetar. Det är en sak att ställa krav det är en annan att vara mynghetsutövande. En myndighet måste ledas och denna sida visar tydligt att FK saknar ledning. Det är farligt för samhället om myndigheter inte leds. Tyvärr är det jut nu farligt då det är fler myndigheter än FK som saknar ledning.
Per 51 (inte anställd på FK)
HÄR KAN NI SÖKA SOM VERKAR TRO ATT NI KAN BÄTTRE ÄN DE CHEFER SOM REDAN FINNS!!!
Enhetschef, med placering nationellt försäkringscenter Visby
Försäkringskassan
Publicerad: 2008-08-18, Annons-ID: 5215915
Gotland (Kommuninformation), 1 plats
Referens: 044441-2008
Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen. Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige.
Försäkringskassan satsar för framtiden. Vi bygger nu upp nya försäkringscenter på flera orter i landet för vi ska kunna handlägga ärenden snabbt, korrekt och likformigt. Vi ökar vår service genom att ha lokalkontor i landets alla kommuner och förstärker och utökar öppettiderna i vår telefonkundtjänst. Vi utvecklar även tjänster över Internet. Kort sagt, vi ska bli en modern myndighet med hög service.
Försäkringskassan söker
Enhetschef
Placering nationellt försäkringscenter Visby
Arbetsuppgifter och ansvar
Som enhetschef har du personal-, resultat- och uppföljningsansvar inom ditt ansvarsområde. Du rapporterar till och biträder platschefen. Du ansvarar inom ditt verksamhetsområde för att försäkringen tillämpas enligt föreskrivna regler samt att handläggningen utförs enligt beslutade handläggningsprocesser och -metoder.
Du har ansvar för att driva ett aktivt arbetsmiljö- och hälsoarbete samt att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats.
För att uppnå goda resultat inom området krävs bl.a. medarbetare med rätt kompetens. Enhetschefens uppgift är att säkerställa detta samt att resurser finns på kort och lång sikt. Då verksamheten genomgår stora förändringar är det viktigt att genom dialog skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sina uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling.
Formell kompetens
Du som söker har högskoleexamen, gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga. Vid omplacering mellan olika chefsbefattningar är detta inte ett krav.
Kompetensprofil
Du har god ledarskapsförmåga och särskilt att leda i förändring. Du är mål- och resultatinriktad samt initiativrik samtidigt som du är lojal med fattade beslut. Du har god kommunikativ förmåga och skapar därigenom motivation, engagemang och samsyn hos medarbetarna. Du har förmåga att skapa förutsättningar för att medarbetaren vill, kan och får utvecklas. Du har kunskap om lednings- och styrningssystem samt förmågan att använda interna styrdokument. Har du erfarenhet från operativt ledarskap och från liknande verksamhet är det meriterande.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid med tillträde 1 oktober. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Mer information
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Platschef Tord Ekman, tfn 0498-200 620. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR specialist Lena Hedlund, tfn 08-786 96 74. Fackliga kontaktpersoner är ST-FK, Laila Haglund tfn 0498-200 714 eller SACO-S-FK Anders Jonsson 0498-200 434.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning senast den 3 september märkt med diarienummer 044441-2008. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, etnicitet, religion, funktionshinder, sexuell läggning eller
Eller en bra tjänst för er som inte trivs inom kassan så kan ni alltid söka er till något jobb där ni skulle passa:
VMP-Group söker nu erfarna asbestsanerare till vår kund i Stockholm.
Arbetsuppgifter:
Sanering av asbest. Det kan även förekomma andra arbetsuppgifter.
Kvalifikationer:
Relevant utbildning och vana av asbestsanering.
Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper och ser att du är självgående, serviceinriktad , flexibel och drivande av egna projekt
Tjänsten tillsätts så snart vi hittat rätt person så tveka inte med ansökan.
Senaste inläggen är ju humor på hög nivå.
Hej!
Jag skrev tidigare att jag inte tyckte det var så dumt när det fanns Fk i 21 län. Det blev mycket "klankande" på det. Synpunkter på att de 21 länen skötte allt på sitt sätt. Nu är det så bra för allt har blivit "likformigt". Jag kan inte tycka att det är så. Så länge det finns regler som kan tolkas på varje handläggares sätt kan det inte bli exakt lika bedömning. I det arbete jag gör går inte att säga vad som är rätt eller fel. Det är MIN bedömning och motivering som ligger till grund för beslutet. Så länge vi är olika som individer kommer det att vara så att beslutet kan bli olika beroende på vem som fattat beslutet. Det jag ändå tyckte var en fördel med de 21-länen var att om man hade en idé om t ex förbättringar- var att det gick att få gehör för det. I denna stora koloss som nu FK blivit känns det som att ideér och förslag "rinner bort i tomma intet". Jag är inte emot en förändring / effektivisering om jag kan se en klar nytta av ändringen. Den ändring som nu skett tycker jag inte att jag kan se nyttan med, den är allt för stor på allt för kort tid.
Observer,
du kan nog ta de irriterande kommentarerna som ett kvitto på att du har hittat nån eller ett par ömma tår nånstans.
Skulle det råka falla sig så att de faktiskt emanciperar från anställda så är det allvarligt, djävligt allvarligt.
Kör hårt!
Kan man vekligen tycka att den nya organisationen är bra när pensionärer får låna sig fram i flera månader för att FK inte utför sitt uppdrag, när föräldrar knappt har pengar till mat för att Fk inte utför sitt uppdrag med FP o BoB. när invandrare får vänta i 7 månader på att bli registrerade, när Sjukskrivna får vänta i mer än 6 veckor på att överhuvudtaget få nått besked. Listan kan faktiskt göras längre.
Förresten hur kan Curt påstå att det är mer lika bedömningar, undrar bara var han hört det någonstans. Det där med ENSA håller ju på att fasas ut för att man hinna göra det man tidigare gjorde.
Självklart beror det mesta av allt elände och ineffektiviteten på den obegåvade organisationsförändringen.
Det är uppenbart att den lilla grupp som gillar den nya organisationen inte riktigt har förstått var kritiken ligger mot förändringarna.
Kritiken handlar BÅDE om personaltrivsel, det handlar om service till våra "kunder" och service till våra "samarbetspartners".
Som med alla förändringar finns det både fördelar och nackdelar. Men för att uppnå de fördelar som finns behöver inte alla nackdelar införas.
Jag har jobbat på FK sedan 1974. I stort sett hela tiden på en mindre ort och på ett mindre kontor. Jag kände våra försäkrade, och dom kände mig. Och vi var "lätta" att nå för att ge den service som vi är anställda för att ge.
Trots allt tal om att FK nu ska finnas på alla orter, så är det på de flesta orter vad man möts av en låst dörr med ett anslag. På min hemort är det öppet en dag i veckan, totalt 4 timmar. Jag träffar dagligen "gamla kunder" som är förtvivlade över att det inte går att nå sin handläggare.
Jag har även lytt det råd som kommit, dvs om man inte trivs så får man väl sluta. Jag blev till och med uppmanad av min högsta chef att göra så efter att ha yttrat mig kritiskt under ett informationsmöte (apropå lågt i tak). Jag fick (efter att sökt jobb i kanske ett år) från april i år äntligen ett nytt jobb. Visserligen bara ett vikariat på ett år, men jag kom i varje fall bort från det sjunkande skeppet. Men i mitt nya jobb kommer jag återigen i kontakt med Försäkringskassans usla service. Som socialsekreterare (jobbar med ekonomiskt bistånd) tvingas jag regelbundet kontakta Försäkringskassan. "Du är nummer 404 i kön, beräknad väntetid 35 minuter" är ett vanligt svar. Jag har fortfarande tillgång till en del direktnummer jag kan "missbruka". Och jag kan sitta och jobba med annat medan jag väntar. Men mina "klienter" som knappt har pengar att ladda sina mobiler har inte en chans att ta kontakt med Försäkringskassan. Dom har inte råd att sitta en halvtimme och vänta i kön. Och kontoret på orten är som sagt mest stängt. Och utbetalningarna dröjer. Och besluten dröjer. Och handläggarna är omöjliga att få tag på. Osv osv osv.
Att jag slutade berodde dels på att jag inte trivdes med den omänskliga, centraliserade och toppstyrda verksamhet vi (ni) är på väg att införa. Men också för att organisationen gjorde det omöjligt. Pga ett handikappat barn jobbar jag inte heltid. "Mina" arbetsuppgifter skulle flyttas cirka 7 mil bort (och där har jag ju ändå tur jämfört med många andra). Men det är ju mycket effektivare (sägs det) att sitta samlade i stora produktionsfabriker långt från bostaden än på mindre enheter nära hemmet. För min del hade pendlingen gjort att jag (för att passa min sons skolskjutstider) inte ens hade kunna jobba halvtid. Att dessutom se att det i det nya jobbet beskrevs som en fördel att man skulle slippa kontakt med dom försäkrade är ju en ren förolämpning. Det är ju just för att jag gillar att ha kontakt med människor jag jobbade kvar på Försäkringskassan. Inte för att sitta hela da'n och knappa på en dator framför en dataskärm. Och det är inte heller en fördel för våra försäkrade att inte kunna nå den som handlägger ärendet.
Det är möjligt att det inom vissa ärendeområden kan finnas vissa fördelar i den nya organisationen. Detta främst inom de områden som faktiskt får behålla någon form av lokal anknytning. För övrigt är det ett totalfiasko.
Att sedan servicen blivit så usel att till och med Maivor Isaksson kan dyka upp i radion och erkänna att hon skäms kanske säger en del.
Jag hade en dag med Tillfällig föräldrapenning just i samband med att jag bytte arbetsgivare. Det tog nästan 4 månader att få dom pengarna utbetalda. Det var ju tur att det bara var en fjärdedels dag så jag klarade ekonomin. Det är värre för alla de som väntar på stora summor.
Bra sagt Sven!
Synd att du slutade. Jag tycker att snacket " det är väl bara att sluta" är absurd och tydlig indikation på att man inte riktigt förstår vad kritiken handlar om. Genom att sluta så har man indirekt godkänt det nya. Jag klandrar INGEN som slutar (man kan ju förstå att man inte orkar)men för att det ska bli förändring är det viktigt med denna typ av "vädring" så att ledningen blir uppmärksam på att man inte kan fortsätta med toppstyrning utan verklighetsförankring. Jag hoppas verkligen inte att alla som utrycker sig "det är väl bara att sluta då" tyder på bristande empati för de försäkrande...det vore ju katastrof....
så nu kan du väl stänga kommentarsmöjligheterna:)
Ni har fel - det är inte bara att sluta!
Vissa inlägg har alldeles rätt men ändå helt fel i att "det är bara att säga upp sig". I det privata näringslivet är det så det funkar, om man spetsar till det lite. Det som är speciellt med en myndighet är att den har ett monopol på att tillhandahålla vissa tjänster, och då fungerar inte de mekanismer som finns i privat sektor, med att dåliga företag med inkompetent ledning slås ut och ersätts av - förhoppningsvis - bättre företag.
Om sedan FK-personal slutar för att de inte orkar längre så har jag all förståelse för det; ni som orkar kämpa gör det bra.
Det hör kanske inte till debatten, men vad menas med "viss ekonomisk personkontroll" ?
Vad är det de kollar innan man blir anställd på FK?
Skicka en kommentar